mandag 3. august 2009

I dag er jeg i det grønne hjørnet.

Ettersom været ikke har vært helt til å skryte av her på Østlandet,har det ikke vært anledning til så mye stell ute.Men mine kjære Mårbacka har heldigvis klart seg fint,sikkert fordi de har stått for det meste inne.
Disse to stolene fikk jeg av en hyggelig person via nettet,har planer om å trekke om putene,men som sagt nå liker jeg å være litt i det grønne hjørnet.Deilig å se ettermiddagsolen igjen.

Fikk også dette franske bordet,som også er i grønt.Det får stå her blandt tomatplantene,til jeg finner ut hva jeg skal gjøre med det.
Må jo si jeg er litt stolt av alle tomatplantene mine da.Har fire store planter,men kjempe mange klaser med tomater.Gleder meg til å lage Fransk tomatpai av de etterhvert...ellers er det kun jeg i huset her som liker tomter da.Så jeg må nok finne på noe flere spennende oppskrifter.Kanskje det er noen av dere som har noen tips? Ikke vært mange fugler som har tittet inn i dette grønne fuglehuset,hm,kanskje den står i feil vindretning.Kan det stemme?Min yngste datter har sådd frø,og her spirer det frem...

.....og spirer frem,ja det gjør også ugresset her.Se bare på stativet med urtene.
..ugresset smyger seg oppover.Men synes faktisk det var litt fint også jeg.Kan jo late som det er eføy..ler!

Det var alt fra mitt grønne hjørne,i tillegg har jeg grønne øyne,og grønn sommerfulg tatovering på skulderen min.Så nå vet dere også litt mer om meg..hi-hi.


God ukestart til dere alle.....og nå krysser vi fingrene for hæææærlig vær dere!

27 kommentarer:

Jannicke sa...

Du har det SÅ flott!!
Eneste oppskrift jeg kommer på med tomater i farten er gresk salat ;o)..
Og bruchetta med knuste tomater....
Masse godt ;o)
God dag til deg, her i Bergen skinner solen i dag!!
Klem J.

Myhome sa...

Så masse fint du har plantet! Veldig koselig hos deg!!! Er også glad i tomater, men jeg syns ofte de som er å få kjøpt i butikken smaker beiskt og mangler sødme:( Kanskje det blir en tomatplante på meg til neste år. Tomat, basilikum og mozarellaost er veldig godt. I dag har vi faktisk litt sommervær her i vest, må ut og nyte:)
Ha en fin dag!
Klem Anita

Viola sa...

Vad härligt att få följa med till ditt gröna hörn...det har du verkligen inrett med så vackra saker och blomster..vad roligt at du fann något i butiken min..du får ett mail idag på betalningsinfo, ha en fin måndag, klemmer

home 4us sa...

Utrolig flotte bilder. Liker hagen din kjempegodt.

Sjarmerende GJENBRUK sa...

Hei og god morgen i regnværet!
Så mange hyggelige bilder du viser oss i dag. Mårbackaene dine ser vidunderlige ut...får de tran hos deg eller synger du for dem? Tomater er nesten det beste jeg vet og jeg er enig med Anita/Myhome at de "vanlige" tomatene smaker ingenting. Jeg kjøper de små på en lang stilk som heter perle og de smaker himmelsk. De er dyrere, men verd hver krone.
Jeg lager ofte Bruschetta
(av de vanlige tomatene eller bifftomater - da blir den ekstra smakfull)
Slik:
4 finhakkede tomater
(eller 2 bifftomater)
1/2 finhakket rødløk
1 finhakket avocado
finhakket hvitløk så mye du liker
(2-3 fedd) (eller halv kinesisk hvitløk. Den er mildere i smaken)
basilikum fra hagen
1/2 dl olivenolje
dahs balsamico
grovt salt og kvernet pepper

Dette legges på brød (lyst brød)som grilles i ovn eller brødrister. Gni brødet med hvitløk og hell over litt olivenolje.

Server gjerne spekeskinke eller parmesanskinke ved siden av. Dette blir da et lekkert lite måltid - nesten middag. Husk oliven og feta som tilbehør og rødvin...

Ha en fin mandag og kos deg...
Klem Hanna

Everyday living etc. sa...

Hej! Vilka underbara bilder du visar. Du har verkligen skapat en mysig oas :)

Ha en fortsatt underbar dag! kram

Nostalgia sa...

Ja nå vil vi ha flott vær du :-)
så heldig du har vært med stilene og bordet du ! Tomatplanter har jeg lyst på også, men da tror jeg at jeg må ha et drivhus først.

Ønsker deg en fin-fin dag, kjære du !
Klem, Nostalgia

Mitt hvite hus sa...

Ååå så koselige hage bilder hos deg... nyter de..her er også litt bedre vær i dag.. ikke regn,...
Nå skal jeg kose meg med besøk..
hentet pakken i dag og ble så lei meg ...både rammen og glasset var knust... Men bildet var okei..

Så nå må ljeg på leit etter glass og rammme... og rammen som var så fin...

Kos deg denne mandagen.::
klem kerstin

MODERN COUNTRY sa...

God Formiddag Maliva!

Takk for nydelig og langt innlegg!! Koselig med så mange bilder. Jeg satt og tenkte da jeg så de fine nye møblene dine at du må vel ha gjort noe veldig godt for din gavmilde venn!! Tenk å få noe så fint. Bordet likte jeg aller best, det hadde kjempe personlighet. Helt nydelig der i kroken. Og bysta var så vakker sammen med den hvite pelargoniaen.

Klart du skal være stolt av tomatplantene dine!! Det er jo fantastisk at de vokser seg så store og bringer så mye frukt. Jeg er jo såå stolt selv :)) Nå er det like før jeg kan plukke inn mine vanlige. Cherry tomatene modnet jo alle først, og de ble søte og gode som jeg hadde trodd. Jeg satt forresten i går og lette etter deilige oppskrifter. Fant en oppskrift som hørtes deilig ut. Tomat og eple chutney. Har du noen gang smakt chutney?? Delicious :))

Oppskriften finner du på denne siden :

http://www.bbc.co.uk/food/recipes/database/tomatoandapplechutne_83979.shtml

Kunne du være så snill og delt din oppskrift Fransk Tomatpai?? Det hørtes så deilig ut. Hadde blitt så glad :) Satt også og funderte på en blåbærpai i tillegg. Jeg plukket en hel masse i går. Jeg har oppskrift på muffins, men pai fristet enda mer.

Ha en nydelig dag, god klem!
Aina

anette sa...

Sååå innmari fint ute hos deg!!!
Nå har jeg satt inn resten av porto'n for lysestaken!!
Ha en fin dag iregnet....
klem

Unknown sa...

Jeg har sort belte i ferie denne sommeren, men er innom nå en tur... :o)
Ser så kos ut hos deg, jeg heller mer og mer mot det grønne nå, lindegrønt...ro i sjel og sinn.. Fant en spennende side om barnerom og farger i ferien, der fargenes påvirkning på ble nevnt... hm...den må jeg finne!
Klemmer til deg, du skjønne grønne :o)

gamla skolan sa...

Så fina bilder du visar ! Du har det så mysigt på dina uteplatser ! Här har det inte heller varit något vidare väder , regn hela dagen , hoppas på bättre väder i morron . Tack ! för fina ord på min blogg ! Jag kommer tillbaka och tittar mer hos dig en annan dag ! Kramar Susanne / den gamla skolan

Anonym sa...

Fysj så lekkert!!!! hva skal du gjøre med alt det der når du flytter til Frankrike??? :o)))

Elsker pelargonia i gamle potter..
en helt spesiell stemning..

Kos dæ.... klem

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag gillar ditt gröna hörn, jättefint. Och fotot du tagit uppifrån på möbeln var kul. Har du en tatuering, vad häftigt, wow! Måsta skaffa en karta över Norge, har lite dålig koll på var olika ställen ligger.
Kramar AnnaMaria

SNOWWHITE-SUSSIE sa...

Hejsan!! Men såå fint du har det överallt. såå fina bilder..kram sussie

Crinoline sa...

Hei,Maliva.Jeg burde kanskje gå et garnerkurs hos deg, for her var det frodig og flott.Jeg er flinkere med malekosten enn med planter...Så heldig du har vært som har fått flotte møbler.Har fulgt med i dine innlegg fra Ystad,det frister med en tur til Skåne. Ønsker å leie hytte eller leilighet ved sjøen.Er takknemlig hvis du har noen tips.

Lenemora sa...

Så fine bilder fra agen, du er virkelig flink med planter og tomater! Det har jeg hørt er vanskelig å dyrke ....?

Jeg klarer ikke ha bloggeferie lenger, må ha litt å stelle med nå som været er så trist...

Det ligger en koselig award å venter på deg på siden hos meg....

Klem fra Lenemora

Crinoline sa...

Hei,igjen. Takk skal du ha.Du kan tro jeg la merke til den lekre leiligheten. Så flott med gårsdagens middagstips.Klem

Mitt lille hjem sa...

Så koselig at du la igjen en liten hilsen hos meg!
Kjempe artig å oppdage nye blogger :)

Du må ha en inspirerende kveld, så titter jeg innom igjen!

Solveig sa...

Så koselige sommerbilder!! Du har en hage etter min smak. Mange detaljer - skikkelig "levende". Jeg er nærmest vokst opp i et drivhus full av tomater. Familien dyrket tomater i laaaange drivhus av glass når jeg var liten. Elsker lukten av ferske tomater - en helt spesiell aroma :-) Har dessverre ingen oppskrift til deg...

Ønsker deg flotte sommerdager!

Klem fra Solveig

GundaM sa...

Hallo green eye ;) da er vi to men sommerfugl tattoo har ejg ikke, enda...

Nydelige bilder og så stilig profilbide du har fått av deg og! Kos deg videre!

Fannt ut her at i sommer har ejg sittet en kveld ute i hagen, ille;(

Birgitte sa...

Hvor er det bare hyggeligt ved dig. ;o)

Jeg krydser fingre for det gode vejr hos dig. ;o)

Stort klem
Birgitte.

Margrethes hus og hage sa...

Så deilig med et grønt hjørne! De tomatene så deilige ut. Og det må smake ekstra godt når det er dyrket selv.

Mange flotte detaljer og fine bilder!

Hilsen Margrethe

Fru Luna sa...

Så deilig med tomater og urter i egen hage :)
Håper du får en flott uke!
Klem

LIVS LYST sa...

Herlige "grønne" bilder!!

Hilsen Liv

MODERN COUNTRY sa...

God Formiddag!

Og takk for koselig besøk og hilsen! :) Kjempesnilt av deg at du vil finne frem pai/terte oppskriften om noen dager. (ingen hast) Jeg plukket akkurat inn 5 klasetomater, spretne og fine :)

Jo du, jeg tenkte på det du sa for litt siden, at du ble inspirert av innlegget om forandringer. Jeg ble så varm i hjertet!! Tenkte på det en lang stund. Så deilig at jeg når ut til noen, at noen tar seg god tid til å lese. (ikke alle gjør det vet du) Klem

Så spennende med bruntoner i hjemmet! Ja nå er det på tide med litt lunhet føler jeg.

Det kommer litt varmere toner her hjemme også om en liten stund, vi tar det litt etter litt. Og snart kommer det en ny sofa. Ikke hvit! Men stoff i naturfarget lin.
Hvilke forandringer kommer i ditt hjem?? Nysgjerrig :)

Jeg ble litt lei alt det hvite, det MÅ kontraster til, i alle fall i mitt hjem, for at jeg skal trives. Leter også etter et større framskap/buffet/kjøkkenvitrine, gjerne i ubehandlet tre, til keramikk og lignende. Jeg er kanskje en smule vanskelig med hensyn til smaken så det tar alltid lang tid å finne det jeg virkelig elsker. Men da er det også verdt og vente på.

Nei, nå skal jeg sy litt mer, legger siste hånd på verket til en større bestilling. I tillegg MÅ jeg begynne på nye Design til et samarbeid. Det hører du om senere. (kjempespennende!)

Ha en Nydelig dag Maliva!!

Varm klem
Aina

Anita fra hjerterommet sa...

Flotte bilder du viser. Det ugresset du nevner som kryper oppover urtestativet tror jeg er en klematis.. en viltvoksende, det blir lyse rosa blomster på den. Jeg anser den som ugress, for man blir aldri kvitt den, og den vokser seg inn i trær og alle steder.. ødelagt mange rosebusker for meg. Tomater kan jo brukers til alt! Og veldig veldig sunnt!
Ha en flott tirsdag!
anita