onsdag 18. januar 2012

Salmon-cheesecake, har blitt min favoritt oppskrift.


Visning den ene dagen, og solgt dagen etter til over takst. Dette måtte vi feire i går, og her skal dere få en smakbit på hva jeg bl.a lagde. En klar favoritt for årstidene vi går i møte.

75 gr. smør
275 gr. dansk rugbrød. Jeg bruker min hjemmelagde oppskrift, som dere kan finne HER!
Smelt smøret, og finhakk brødet (gjerne i blender e.l.)
Dette blandes og trykkes ut i en rund form med løs bunn. Settes kaldt.

250 gr. røkelaks
100 gr. spinat
3 blader gelantin
2 dl.creme fraiche
3oo gr. philadelfiaost
1/2 pk. frisk dill
2 salatløk
1 ts acasiahonning
Løyrom/lodderogn (små)
Salt & pepper
Hakk laks, løk og dill i småbiter. Legg spinaten i en sil, og slå kokende vann over. Skyll deretter i kaldt vann og klem godt ut vannet tilslutt. Hakkes deretter.
Legg gelantinen i kaldt vann i 5 min. Klem så ut vannet og smelt de i 20 sekunder i micro.
Bland gelantinen med creme fraiche og deretter med philadelfiaosten. Så tilsettes alt det andre som er hakket opp, smak til med acasiahonning, salt & pepper.

Fordel røren i formen, og la den stå noen timer i kjøleskapet før servering. Smør så på lodderogn/løyrom og pynt med f.eks ruccolasalat, sitron og dill før servering.

En perfekt forrett, til tapas, eller som jeg gjorde i går, serverte sammen med skalldyr.
Ps! Som dere ser er sitronpressen fra Fransk-Design flittig i bruk. Trykk HER hvis dere vil sikre dere noen også;o)

Så vil jeg til slutt takke min gode kollega Anette S. for oppskriften, og ikke minst for at jeg kunne dele den med dere også;o)

I dag skal vi se på et lager hvor møblene og tingene våre skal lagres....så NÅ er vi endelig i gang med flyttingen......juhuuu!

14 kommentarer:

Hulda sa...

Spennende mat! :) Så fint du hadde gjort det til visningen i innlegget under her. :)

(eddas) sa...

Nam nam nam:)Så flott at dere fikk solgt så fort og til over takst...er jo bare helt supert:)
Når sees vi???:)
klemklem

H. sa...

Hipp, hipp hurra for bra SALG !

Deilig å ha det gjort unna, og kan sette igang med å lagre bort møbler, blir nok litt rart også...:)

Lykke til med alt du nå har foran deg !

Cioa herfra, hvor solen skinner fra blå himmel :)

Anonym sa...

Hmmm... det så veldig lekkert ut! Takk for oppskriften og ha en kjempefin dag! :)

Hilsen allesistgut

Hege Morris sa...

Gratulerer så mye! Så forresten kjempe godt ut! Når flytter dere?!
klem Hege

Maliva`s verden sa...

Hei Hege
Ja denne oppskriften bør du prøve...Vi flytter i slutten av mars, så nå nærmer det seg.
Klem

Skogslyckan sa...

Det både ser ut och låter gott när man läser. Nu blev jag ju hungrig, snart lunchdags.
Kram Pia

Brocante sa...

Ja - da er du snart på vei da. Det kommer til å bli helt herlig med noen år i varmen! Jeg liker meg veldig godt i Frankrike - vi holder jo til noe lenger syd enn du kommer til å være. Gleder meg til å følge med!

Martes atelie` sa...

Gratulerer med salg og takk for at du deler oppskrift. Den må prøves.
Lykke til i Frankrike. Vi har aldri vært der. Kanskje går sommerferien dit i år??

Unknown sa...

Wow så spennende!! ;) Må skrive ned denne ja!!
Takk lille du for at du deler med deg ;)
Nyyt dagene og gratulerer!!
Klemmer
Anki

Anette Willemine sa...

Skræbbis med solgt hus! Så gøy at det gikk så fort, og til over takst! Ikke rart med et så flott hus! :) Gleder meg på dine vegne. :)
Nå kan du bare se fremover, og glede deg masse til det dere har i vente. Så spennende det må være!

Salmon cheesecake både ser og høres helt nydelig ut. Tusen takk for at du deler. Den er allerede vist frem til Mr. Sunhome, som gjerne kunne tenke seg den servert i helgen. Skal love å komme med full rapport til deg!

Ønsker deg en glad torsdag!

Klem,
Anette Willemine

Min Still By Maia sa...

Gratulerer så mye med salget!!!!

Takk for oppskriften. Den så bare helt nydelig ut :)

Fortsatt GOD HELG :)

MAIAklemmer

Anonym sa...

Hei May-Liss,
I går kveld koste vi oss med salmon cheesecake! - nydelig og så godt det passet med sitronpressene. Har du forslag til hovedrett etter denne smakfulle forretten? Så sees vi i Ste Maxime i april :) Dette blir spennende for dere.
Grete E.

Maliva`s verden sa...

Hei Grete. Så hyggelig å høre at dere likte oppskriften. Jeg skal se om jeg finner en god oppskrift på hovedrett etterhvert også. Ja dette blir spennende, skal bli koselig å treffe deg i Ste.Maxime om ikke så lenge;o)
May-Liss