søndag 19. mai 2013

Fra Monaco, Eze og Nice til filmfestivalen i Cannes.

Hva gjør man på en regnfull dag med gjester på besøk? Jo da setter man seg i bilen og kjører en tur. Første stopp var Monaco.

Mens gutta skulle besøke det populære Aquarium de Monaco, gikk vi damene opp til gamlebyen for å en omvisning i fyrstepalasset.

vei opp dit, passerte vi St.Nicholas-katerdralen hvor et smilende brudepar kom akkurat ut fra vielsen. I den samme vakre katerdralen giftet fyrst Rainier og Grace Kelly seg i april 1956, og hvor de nå er gravlagt på samme sted. Ikke gøy å gå rundt her i regnvær, så derfor koste vi oss heller inne på en restaurant i gamlebyen.

Neste stopp var middelalderbyen Eze, som ligger langs kystveien mellom Monaco og Nice. Det er opp hit du må reise for å oppleve en spektakulær utsikt utover middelhavet og kysten. Inne i borgen er det mange små sjarmerende stier og gater, med flere koselig butikker og restauranter. Men denne gangen hadde vi dessverre mer fokus på å ikke skli på brosteinen, som var rene fossen å gå i på vei oppover og nedover.

Selvom vi var aldri så gjennomvåte, skal jeg love dere at humøret var på topp. Jeg må også få takke vår tålmodige "sjåfør/kamerat" som svingte innom for å besøke en av mine favoritt artister. Dette besøket fortjener et eget blogginnlegg....forts.følger...he-he.

Så fra "kjendisbesøket" videre gjennom Nice til den røde løperen i Cannes. Her var det liv og stemning på tross av regnvær, men nå var vi alle klare for å reise hjem å få varmen i oss igjen. Det i form av levende lys, god mat og "Eurovision song contest". Gratulerer til Danmark som var min favoritt!!!

Sukk, nok en avskjed med venner er tatt, etter noen utrolige koselige dager sammen. Jeg kjenner også at blogglysten begynner å komme tilbake.....så mens dere venter på neste blogginnlegg, kan dere jo gjette på hvilken artist vi "besøkte"?

5 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så roligt att som gäst få följa med på såna turer, spännande resmål och vackra miljöer. Danmark var jättebra, heja Danmark, en mycket välförtjänt vinst.
Kramar
AnnaMaria

Anonym sa...

Så kjempe kos å få være med på en sånn tur:)
Masse flotte opplevelser og minner når man drar sånn rundt:)
Ha en herlig uke:)
Klem Merete

Mor Inger`s hus sa...

Skal si du lager opplegg for gjestene dine.
Må ha vært en kjempefin tur. Når opplevelsene er gode, blir man ikke så opphengt i været.
Nydelige bilder.

Klem fra inger

H. sa...

Sist vi var innom Monaco var det også i regnvær og var 1 nyttårsdag - noen år siden.

Eze er jo bare bedårende, hyggelig gjensyn :)

Ja, noe som er sikkert, alt er mye bedre i finvær - kos deg videre med sommer'n, det skal jeg gjøre noe få dager til, så bærer det hjem til Norge for 2 uker.....

Anonym sa...

Når jeg var 15 år og på språkreise så var vi også her på besøk. Jeg husker akvariet veldig godt, jeg var litt fascinert av pirayaene (midt på 80 tallet, verste zombiefilm tiden haha)

Neida, det var gøy å være der og se. For en verden så fjernt fra vår her hjemme. Synd dere hadde dårlig vær på turen da, men det blir vel flere turer ? For å sjekke ut Bono sitt hus mener jeg??? ;)