torsdag 9. september 2010

Skal det være en smak av amerikansk eplepai til helgen?



Hadde vel egentlig lyst til å ta en liten bloggpause, men etter et impulsivt innlegg om valg av bord osv. så kom gnisten tilbake. Det er jo bare så utrolig gøy å få så stor respons, og ærlige tilbakemeldinger. Dere er en herlig gjeng som jeg setter utrolig pris på. (Hva valget ble, får dere se en annen gang;o)



Som takk vil jeg dele verdens beste amerikanske eplepai med dere. Jeg la den også ut ifjor, men flere har etterlyst den igjen, så nå kommer den i reprise. Det du trenger er;

7-8 epler (gjerne litt syrlige, ikke melne)
10 ss. hv.mel
2-3 ss. havregryn
12 ss. sukker
1 ts. kanel
125 gr. smør.

Skjær opp eplene i båter, legg de i en smurt form. Så smuldrer du romtemperert smør med alt det andre, og strør over. Så inn i ovnen på midterste rille på 190gr.og etter ca 40min....så vips kommer det ut en nyyyyydelig kake, som serveres til is. ( Ja for enklere kake kan det vel ikke bli,hi-hi)


(Takker Taverne-Agency for lånet av bildene)
Kanskje det blir helgens dessert? Igjen tusen, tusen takk for alle herlige tilbakemeldinger og hilsninger jeg får. Jeg kommer sterkere tilbake, og da skal jeg ta meg en lengere bloggrunde også.
Høstklem fra Maliva

23 kommentarer:

(eddas) sa...

Åhhh dårlig gjort altså..og ikke fortelle det NÅ:):)
Ja den kaken var enkel...og det meste har en jo i huset bestandig..
Skal skrive den opp i den nye boka mi for oppskrifter fra dere her inne:)
kos deg...
unnskyld men er du lenge sykemeldt?
eddaKlemmer

Camilla sa...

Kanskje det blir å overraske samboern med deilig eplepai med vaniljeis i helgen, det beste han vet. Takk for super oppskrift!

Klem, Camilla.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Äppelkaka är så gott, och enkla bra recept tackar jag för. När jag gör kakor ska det vara just enkelt och gott.
Och tack rara du för din fina kommentar.
Stor kram
AnnaMaria

Loccitane sa...

Den så kjempe god ut...ka jeg lage imorgen når jeg har fri :-)
Kveldsvakt idag..

Emmas Verden sa...

mmmm..den så god ut ;))
må prøves tror jeg...men vi har hatt noen på epleslang i hagen..om det er to eller firbeinte skal jeg ikke si ;)) er en del hjort og rådyr som tusler rundt huset vårt...
epletrærne våre var fulle av deilige epler..og så plutselig var nesten alle søkk borte :((

spennende med maling i heimen may-Liss..gleder meg til å se ;))
håper du har det bra..ønsker deg ei fin helg!!
god klem til deg..
Anne♥

Ofelias Hus sa...

Oj, jag lämnade kommentaren på förra inlägget...Opps!

Ville säga att jag hade valt det bruna bordet..det harmonierar bättre med det du har på väggen...

Dessutom fick du mig att bli baksugen på äppelpaj..haha..

Det blir nog till att baka en sådan när min syster kommer på besök i em....


Kram,
Anette

Sjarmerende GJENBRUK sa...

Ja takk, en bit takk!
og en kopp kaffe og en hyggelig prat...Jeg kommer jeg :)
Ha en fin helg!

Thelma Louise sa...

nam..den så god ut..jeg har bakt den tradisjonelle eplekaka to søndager på rad nå..om med de ekstra ferie kg min.(du så jo bilde i badedrakta) er det ikke så lurt å bli fristet med dette..de blir jo liksom værende på kroppen..når jeg vil ha de av.:-)

men takk for tips...nå skal jeg sjekke ut den kyllinggryta de.:-)

Katta sa...

aaah vad smarrigt! Och vilka läckert röda äpplen med. Trevlig helg om vi inte "syns" innan. Kram Katta

Elin | Draumesidene sa...

Kanskje eg kan kome til deg og ete slik, sidan eg sjølv sjelden bakar??? ;) Det er som mamma kallar det; giddaløyse, viss du forstod det ordet? Eg har vore ein reser til å bake gulrotkake i sommar, men vi legg jo på oss for kvar kake. Ikkje snakk om å fryse ned noko, når mor endeleg bakar :)))

Håper du har det fint,
og at dagane er gode!

Takk for oppskrift, kanskje slår eg til ein gong?

GOD klem Elin :)

LOPPISLIV sa...

Ja tack, det skulle smaka gott :-)) Mums så sugen jag blir på äppelpaj nu, det hör hösten till. Kram Paula

Synnøve sa...

Den skal jeg lage i helga.
Ser kjempegod ut.
Klem

mi-rachel sa...

NAM!!!
så herlig ut!

Rosor och Spetsar sa...

Mumsigt, den ska jag laga kanske i helgen
Kram
Annelie

Mitt hvite hus sa...

ÅÅå denne så veldig god ut...

Så godt du ikke tok en bloggpause... vil savne deg vet du =))=)


Klemmer

Christine C sa...

Hmmm...jeg leste dette innlegget i morges og kunne formelig kjenne duften av eplekake. Måtte tilbake i kveld for å skrive av oppskriften ;-)) Gleder meg til å smake.

Ha en fin kveld videre.

liven sa...

Høres kjempegodt ut....så takk skal du ha!!!

ha en fin helg Maliva

Anonym sa...

Å det er omtrent samme eplepai som jeg laget igår. Jeg har ikke hvetemel i, og lik mengde havregryn, sukker og smør + litt kanel. I tillegg hadde jeg i noe rabarbra jeg fant i fryseren. Det var utrolig godt sammen med eplene. Jeg laget 2, og en ble spist opp igår.
Og ja, dette er bare superenkelt og kjempegodt.
God helg og klem, Mette

Landcharm sa...

Dette så godt ut. Ta nå først og fremst vare på deg selv!

Unknown sa...

Hihi, ja, det er deilig å være rampejente ;o)
Gjenbruk, ja... ok, jeg ser den. Jeg skal være flink og fylle hjertet mitt.
Spent på hvilket bord du gikk for?
God helg til deg og dine, søte fru,
vi blogges (ikke ta pause!!!!, bare hvis du virkelig må ha ro for så å komme tilbake...), god klem.

Simones Country Home sa...

Mmmmmm ja den så da gør god ut berta. ;o) Den må jeg prøve, mener jeg fikk noe lignende i statene nå. ;o) Kjempegodt var det i værtfall.

Ha en god natt.

Klem Simone ;o))

Hannes favoritter sa...

Den oppskriften må jeg definitivt prøve! Ser kjempegodt ut!

I kveld har jeg sendt gaven du vant i Give Awayen min.

God helg!

Klem fra Hanne

♥ Netta ♥ sa...

Den eplepaien så bare helt nydelig ut. Så bra for oss at du ikke tar en bloggpause likevel. Da ser jeg frem til flere inspirerende innlegg fra deg utover høsten og vinteren :-)

Ønsker deg en fin helg!

Klem
Netta