søndag 8. mars 2015

Pressetur til Dakhla i Vest-Sahara.

Jeg starter det hele med et bilde som symboliserer mitt liv som reiseblogger på pressetur; RELAX!


Å nei du, når man er med på pressetur er det lagt opp til et tett program. Det hele startet med at vi var 3 deltakere fra Norge (representant fra Reisegiganten, filmprodusent/journalist og meg) som ankom Paris hvor vi skulle overnatte en natt. Det skulle vise seg at vi var langt fra alene på denne turen. Her hadde nemlig "The Moroccan National Tourist Office (ONMT) som arrangerte turen, chartret et fly. Plutselig ble den "lille gruppen" vår et reisefølge på over 180 personer. De største gruppene var på ca.80 som kom fra Frankrike og ca.40 fra Italia. Resten kom fra andre land i Europa.

Målet med å inviterer en blanding av journalister, turoperatører, reisebyråer, filmprodusenter, fotografer og bloggere, er å fremme Dakhla som feriedestinasjon. For min del kunne jeg bare sitte her på balkongen min å nyte synet av Atlanterhavet i stekende sol og varme.

Men så klart er jeg også nysjerrig på hva Dakhla har å by på. Dakhla er en marokkansk landsby som ligger i Vest-Sahara, på en halvøy langs Atlanterhavskysten. Halvøyen er 48 km lang og 4 km bred, og skaper en lagune i Atlanterhavet. Dakhla har ca. 55 000 innbyggere, og var en spansk koloni fram til 1976. Det vil si at den eldre befolkningen fremdeles snakker flytende spansk.

Etter en nærmere titt på byen opplever jeg et uberørt miljø langt vekk fra masseturismen. Her var det hverken shoppingsenter eller designbutikker å se, men istede slike gamle salgsboder i tillegg til souker.

Den viktigste inntektkilden deres er fisk. Det kan jeg fort forstå når jeg ser vareutvalget, for her var det kun et par fargerike "babouche" sko til under 30,- som var interessant.

Veldig greit å la pengene ligge igjen på hotellrommet, for jeg hadde mer enn nok med å konsenterer meg om å ta bilder med mitt nye kompaktkamera i høyre hånd og smarttelefonen i venstre hånd;o)


Farger, farger og atter farger.......det er det som fanger min oppmerksomhet.




Jeg må si jeg var utrolig heldig med mitt reisefølge fra Norge, og jeg er fortsatt støl i lattermusklene. Men det var også hyggelig å bli kjent med andre med samme lidenskap for reiser.

Dette ble en aldri så liten innledning. Jeg vil også ta dere med på ørkensafari, østers-smaking, tomatfarm og matopplevelser. Så håper du henger med..... Presseturen er i samarbeid med VisitMorocco og Norskereiseblogger

10 kommentarer:

Ann-Mari - sa...

Flotte bilder, nydelig stemning. Gleder meg til å se mer!
Men 180 personer?!
Hva tenker de på?

Herreminhatt, godt du var heldig med reisefølget :)
Neste gang håper jeg at vi ender på samme tur!

Annette sa...

Åh, så herlige farger. Det så ut som en liten søvning men koselig by. Gleder meg til fortsettelsen :) Deilig farger i bildene dine. Blir glad og reisesyk av å se dem.

Katta sa...

Ser ju alldeles underbart ut! Ser så himla rent och fräscht ut och härliga färger. Tycker det låter som ett trevligt resemål. Kram Katta

coffee in a cup sa...

what?! 180 stk.?! får litt egypt flashbacks, her jeg sitter! ;)
håper det gikk bra og at dere fikk god utbytte av turen :)

Monique sa...

Tes photos sont très merveilleuses!
Je t'embrasse!
Monique

Maliva`s verden sa...

Mer organisert tur dette her Henriette....og vi bodde på forskjellige steder. Fikk max utnytte av turen kan du si;o)

Maliva`s verden sa...

Tusen takk Ann-Mari, det gikk veldig fint å være på reise med så mange. Bedre organisering med mulighet for å droppe noe i programmet;o) Ja håper vi sees på neste reise.

H. sa...

Du og du så moro dette må være :)

Ikke rart du koser deg med kamera i den ene hånden og mobilen i den andre, mye å ta bildet av ! Nyt turen videre....

Pakker kofferten selv, men det blir en liten storby ferie på meg - ørken får bli en annen gang :)

Anonym sa...

Vest-Sahara er okkupert av Marokko.

Både FN og Haag-domstolen har fordømt Marokkos okkupasjon av Vest-Sahara, men Marokko nekter å trekke seg ut etter å ha hatt styrker i landet i over tretti år.

Fikk dere på den sponsede presseturen informasjon om dette?

Maliva`s verden sa...

Til Anonym. Som svar på ditt viktige spørsmål fikk vi informasjon om dette. Jeg vil selv ikke uttale meg så mye om saken, men tar heller mine lesere med på mine egne oppleveser av dette området. Vil legge ved link om mer info i siste innlegg. Mvh Maliva