søndag 22. mars 2015

Festaften på stranden i Dakhla.

Den siste kvelden inviterte ordføreren i Dakhla oss til festaften i et mega telt på stranden. Det var en høytidlig aften, med de lekreste retter som ble servert av kelnere med hvite hansker. Matbildene jeg har plukket ut til dette innlegget, er det jeg likte best under oppholdet. Min favoritt var nok dette skalldyrfatet.

Teltet var pyntet på marokkanskvis. Håndvevde tepper på gulvet, sofagrupper med masse puter, lykter, runde spisebord med hvite duker og fargerike glass.

Dakhla er kjent for sitt eldora av fisk, så rett nr.2 var som regel også en type fisk. Smaken kunne minne meg om makrell, men det var sausen som var prikken over i`en. Her tok vi hvert vårt brød som vi dyppet oppi sausen på fatet.

Her er det like før 200 personer finner sin plass. Både ordføreren og "viktige folk/venner av han" var med på festen.

Jeg for min del foretrekker den Marokkanske kyllinggryten (Tagine), enn kamelkjøttet vi fikk servert et par ganger.


Til måltidene ble det alltid servert søtsaker, masse søtsaker, men da etterfulgt av et stort fruktfat. Det var rett og slett magisk å sitte her i teltet å bli vartet opp av hyggelig kelnere sammen med så mange mennesker. Med bølgeskvulp som "bakgrunnsmusikk", gjorde også susen.

Ettersom selveste Bill Clinton skulle ankomme uken etter vi var der, snakket vi rundt bordet om at de kanskje øvde seg på oss før storbesøket ankom. Jeg håper ihvertfall fredsforhandlingene vil gi positive resultater. Mer om denne presseturen kan dere lese bl.a hos Ditpepperngror.com og Discoveringtheplanet.com. Ellers var turen i samarbeid med VisitMorocco og Norskereiseblogger.

6 kommentarer:

Renates Reiser sa...

Så lekker maten så ut! Teltet også, skikkelig marokkansk pluss det lille ekstra ;) Vil tro det var en flott middag, ja!

Unknown sa...

Så herlig liv du har er det første jeg tenker :) Ser ut som en helt topp opplevelse.

Ønsker deg en fin dag og fin ny uke

Klemmer Monica

Tezz sa...

Låter som en otroligt härlig upplevelse, och maten ser ju fantastisk ut :)

Ha en riktigt fin kväll!

Ann-Mari - sa...

Så supergodt ut. Mat er bare en så utrolig viktig del av opplevelsen, iallefall for meg, og ofte det jeg husker best etter alle reisene :)

HWIT BLOGG sa...

Wow vilka härliga bilder från din resa...
Alltid lika kul att kika in till dig!
Ha en skön helg nu och kram på dig,
Titti

H. sa...

Så flott oppdekning !