mandag 23. august 2010

Skal det være en oppskrift på dansk tunfiskpatè?




Men først har jeg lovt dere å vise hva annet jeg bruker dette blomsterbrettet til, og her har altså rekene fått sin plass. Anvendelig til det meste kan du si, og nå skal rekene byttes ut med interiørblader.
(Brettet er fra Broste og selges nå med -30% rabatt hos Home & Cottage;o)



Før helgen var vi som sagt på skalldyraften, og du kan tro vi koste oss med kongekrabber, reker og ikke minst denne smakfulle tunfisk patèen. Har lenge savnet noe ekstra å bite i ved siden av skalldyr....og endelig kom jeg over denne danske oppskriften. Kan virkelig anbefales;o)
TUNFISK PATÈ
400 gr. majones
1/2 dl. sitronsaft
1-2 ss. revet løk
2 ts. salt og litt kvernet pepper
2 bokser tunfisk i vann-som må rennes/tørkes godt av.
12 plater gelantin
Dill (frisk eller tørket)
4 dl. kremfløte som skal piskes og vendes i røren helt til slutt.
Det første du kan gjøre er å legge gelantinplatene i kaldt vann, mens du forbereder resten. Så etter ca.5 min klemmer du ut vannet i gelantinen og legger den i en skål som skal smeltes i vannbad. Da dette er klart helles det over i en tynn stråle sammens med det andre. Avslutt det hele med å røre inn pisket krem.

Hell så over i en form...og vips etter noen timer...skal jeg love at dette blir en favoritt.
Pyntes med skalldyr, dill og sitron.

Håper det vil smake.(Takk til min søte danske nabo for lånet av oppskriften..jeg har kapret kokeboken hennes, så nå skal jeg notere meg flere spennende retter fra det danske kjøkkenet:o)

15 kommentarer:

Besta sa...

Så flink du er til å finne andre bruks muligheter til brettet "vårt"..hadde aldri kommet på å ha reker i det men det var en kjempe ide...men først tror jeg det blir blader:) De er strødd rundt overalt for øyeblikket.
Pateen så også deilig ut, den må jeg prøve.
ha en fin uke.

klem fra marilyn

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Tonfiskpaté låter väldigt gott, och som du skriver en perfekt rätt ihop med skaldjur. Väldigt fin brick-korg du hade till räkorna. Den kommer du och använda till lite av varje. Roligt att du ska till Värmland, här finns väldigt mycket svamp nu. Ska fundera på något bra recept.
Ha det toppenbra på resan.
Kramar
AnnaMaria

Missfryd sa...

Hei min venn!
Her er jeg igjen:-) Så utrolig innbydende du får det til å se ut og så er jeg jo sikker på at det smaker himmelsk også:-)
Fikk du sms av meg? Og skal du på messe?
Håper alt er bra med deg. Miss u.
Klem Ingrid

Unknown sa...

Mmmm ja takk!!♥
Den skal jeg prøve ut, elsker det meste av havets delikatesser og dette hørtes virkelig godt ut!!♥
Tusen takk for at du deler med deg .)
Så flott med reker i korgen .)
Ble veldig sulten her inne hos deg i kveld hi hi:)
Ønsker deg en riktig flott kveld og en nydelig uke!:)
Klem fra meg, Anki

Unknown sa...

Åhh, det hørtes deilig ut, kansje jeg kan få byttet ut tunfisksalaten! Denne oppskriften må prøves ;-D

Klem fra Grete

Jennys fire vegger sa...

Hørtes nydelig ut, innlegget ligger nå under favoritter. Denne skal prøves en gang. =)

Takk for oppskriften!
Klem Jenny

Anonym sa...

lekker anretning!!

pateen høres god ut.. tror vi skal prøve den:))

ha en hyggelig kveld..

Karin sa...

For en fantastisk blogg!! Flotte bilder, nyyydelig kjøkken ....og så kanongodmat- jeg elsker god mat :-)

Fint med både interiør og mat, det kan bli mye interiør av og til i de hvite bloggene :-)

Karin

Simones Country Home sa...

Hei på deg.

Mmmmm den så god ut ja, må prøves. ;o)

Ha en flott uke.

Klem fra Venezia. ;o)))

Vit som snö sa...

Mmmm, det där blev man hungrig av! Såå gott med skaldjur o så lät den patén som en riktigt god vid-sidan-av-rätt! Tack för receptet!
Fina bilder också:)
Kram Cilla

Frøken Jægers Hus sa...

Ja det høres deilig ut1 Takk for oppskrift! Rosene i skuffen på velkomsbildet er bare helt utrolig fine. Den herlige fargen!! Takk for inspirasjon!

Klem, H

Elin | Draumesidene sa...

Er det no eg skal avbestille koldtbordet til torsdag, og hive meg rundt og vere husmor??? Det såg HERLEG ut! Vi har sånne ekstra store ishavsreker i frysaren, som skal vere ein slags siste rest av sommar neste helg. Kanskje eg burde trylle på kjøkkenet då? ;) Takk for så fine ord frå deg! Som eg seier; eg BLIR innbilsk altså!!! Og då går eg rundt her med nasen i sky, og trur at eg er noko... Veit du; i kveldens innlegg var du i tankane mine :) Kvar gong eg skal gjere noko med fransk touch, tenkjer eg MALIVA ;)

Ynskjer deg ei vakker veke du gode!
Stor, fransk klem med kyss på begge kinn!

E :)

Mitt hvite hus sa...

Heisan =)

Så smart å bruke brettet til reker... så virkleig delikat ut...

og tunsfisk pateen hørtes veldig god ut...

ønsker deg en fin fin dag =)

Synnøve sa...

Du er flink til og finne forskjellige bruksområder av ting.
Bildene av maten gjør at jeg ble sulten nå :)
Klem

(eddas) sa...

Nam nam den hørtes kjeeempegod ut....jeg som er så glad i tunfisk...
Den må jeg notere meg..
Håper alt er bare vel:)
nyt av dagen
eddaKlemmer