onsdag 27. august 2014

Maliva`s høstpizza.

Hei! Selvom solen steker og vi kjenner fortsatt på sommervarmen er det ikke tvil om at høsten nærmer seg. Men hva kan vi gjøre mens vi venter på høsten dere, jo da tar vi oss en tur ut i skogen. Der bugner det nemlig av blåbær, og kantareller.

Her i familien elsker vi kantareller, og de tilbereder jeg på forskjellige måter. Favoritten for oss alle er nok min høstpizza, og den skal dere får oppskriften på i dag. Men først må kantarellen rengjøres;o)

Det er ikke så mange ingredienser som skal til. Men først starter man så klart med deigen som skal heves ca. 2 timer.  Du trenger en 1/2 pk. gjær, 5 dl. fingerlunket vann og 1 ss honning. Dette røres sammen før resten tilsettes. Ca. 12 dl. speltmel/hv.mel, 3 ss olivenolje og 2 ts salt. Eltes til en passe fast deig, og heves under plastikk i ca. 2 timer.

Fyllet; 6-8 stk. sjalottløk som skjæres i passe tynne båter, 300 gr. kantareller, 250 gr. chevreost som også skjæres i tynne skiver, samt 4-5 ss honning. Her blander jeg ofte honning m/lavendel med acasia-honning. Jeg deler deigen til 4 porsjonsstykker, og smører honning utover før fyllet legges på. På toppen; maldonsalt og kvernet pepper. Stekes midt i ovnen på 225gr. i ca 12- 15 min. Ved servering tar jeg alltid litt xtra god virgin olivenolje over.

En hilsen fra de som sitter rundt spisebordet akkurat nå; Dette er verdens beste pizza......Og kanskje en liten smak av Provence. BON APPETIT og GOD HØST!

4 kommentarer:

GlobetrotterElisa sa...

Nomnom!!! Jeg elsker kantareller og chevre, så denne pizzaen må jeg prøve!

Anonym sa...

Oh, vad gott det ser ut! Här i Wales tror jag knappt det finns några kantareller, har i alla fall inte sett till några eller hört någon gå ut på svampplockning!

Mor Inger`s hus sa...

Dette ser god ut, og det smaker helt sikkert like godt som den ser ut også.

Hos dere er det fortsatt gode varme kvelder, mens vi i fjellet i Norge har litt kjørligere kvelder, men dermed kan jeg sitte i sofaen med fyr i ovnen, levende lys, og lese blogger igjen :)

Hvis du har lyst til å være med på give away hos meg, så er det bare å stikke innom Mor Inger`s hus.

:) Inger

H. sa...

Nam mmm den så god ut !