onsdag 9. mars 2011

Skal det være en oppskrift på ekte spansk Paella?

I vinterferien var vi på Paella-aften hos min fransklærer/tolk, og jeg lover det smakte godt. Minnene dukket opp mens jeg satt der og spiste med fransktalende venner ved min side. For slike store panner med paella så vi hver dag på vei til stranden i Ste.Maxime, og noen ganger kjøpte vi med oss litt hjem også, etter en lang dag i solen.

Nå var jeg så heldig å få med meg oppskriften, og da vil jeg gjerne dele den med dere også;o)
Brun 1 løk og svinekjøtt i små stykker i en stor panne ( svinefilet,koteletter, ribbe, osv...du kan også bruke kylling filet)
Dekke godt med vann etter kjøttet er brunet
Tilsett 2-3 buljong kube ( etter smak)
2 fedd presset hvitløk
2 ts safran/gurkemeie
2 ts paprika pulver
2 ts Provence krydder eller Timian
Salt & Pepper
Middagsris ( 1 glass for 2 personer)koke tid i pannen ca.20min
Frosne grønne erter ( ca 1/2 glass )
1 rød paprika i små strimler
2 tomater

Når vannet er nesten dampet ( og ikke før;viktig) legges oppå skrellet reker og 10 reker med skrellet på inkl. skiver av Chorizo, eller pepperoni og blåskjell.
Tips: Smak på risen under koking å se om den er ferdig . Evt tilsett litt vann om den er for hard. Røre alle ingrediensene bare i begynnelse, men ikke mer etter at koking er godt startet ( viktig for en fin presentasjon av paella)
Bon appetit!

Om ca. 3mndr. er vi tilbake til disse fristelsene, og har du enda ikke bestemt deg/dere for hvor dere skal reise i ferien, har Provence-feriehus....fortsatt ledige leil./villaer til utleie her i Ste.Maxime området.

17 kommentarer:

Annveig - Det lille Rom sa...

hei søte deg;) Lenge siden jeg var innom her..vært lite tid til blogging det siste!! Nydelig butikk du jobber i...må jo være fantastisk å ha så mye inspirasjon rundt seg:)
Tusen takk for oppskriften! Nå er jeg allergisk mot reker..men de går det vel ann å droppe`?:)
skal prøvde den ut!
Ønsker deg en fin fin dag!
klemmer Annveig

Lindas hobbyhjørne sa...

Å det er så godt ! Jeg har spist det flere ganger på en av alle mine reiser :) Men siden 97 har jeg ikke kunne spise det, for jeg tåler plutselig ikke skalldyr... Og jeg som elsket skalldyr :(
Ha en fin dag :)

♥ Netta ♥ sa...

Dette så jo bare helt herlig ut og denne oppskriften skal jammen prøves ut i sommer :-) Jeg er utrolig glad i Paella så det er jo supert om jeg kan få til å lage det selv! Nydelige bilder du viser og innlegget gjør jo bare lengselen etter vår og sommer ENDA større her i snøværet :-O

Så koselig å være med deg på jobb da. Jeg er jo stor fan av Home & Cottage og reklamerer for dere så fort jeg får sjansen :-)

Klem
Netta

Prinsesse Elin sa...

Ja takk. Jeg har alltid hatt lyst til å overraske mamma og pappa med paella når de kommer hjem fra Spania.
(de har leilighet der)
Det er utrolig godt. Mannen er ikke så glad i sjømat så det blir ikke til vi lager slike ting her hjemme for da er det bare jeg som spiser det. Litt kjedelig å lage en stor panne og så sitter de andre å spiser pølse i brød. he he


Ha en vakker dag. Klem fra Elin:)

Jennys fire vegger sa...

Nam-nam! :-) Det så godt ut!

Ha en fin dag videre.
Klem Jenny

Birte sa...

nam nam, det så godt ut...

Kansje jeg skal innvitere noen venner på middag og Imponere med denne :-))

He he..

Innom for og ønske deg en fine dag..

Klem Birte

sylvia sa...

nam nam, dette så nydelig ut,
takk for oppskrift å herlige bilder,
ha en nydelig dag.
klem fra sylvia

Monique sa...

Mhm! This paella seems very good!!
Kisses
Monica

stallnilsen sa...

Nam..paella er nydelig, pleier og lage en forenkla versjon av og til.
Følger dæ videre, koselig om du følger mæ og.

Lisbeth ;O)

Unknown sa...

Helt riktig Paella oppskrift May-Liss. Men 2 ts Safran kan koste mye hehe...Jeg vil ha brukt en pakning ekte safran og en 1 ts Gurkemeie eller bare 2 ts gurkemeie om ikke safran brukes....Bon appetit avec ce plat national Espagnol...

Maliva`s verden sa...

Ok....takk for tipset Francis. Har jo aldri kjøpt safran før...så jeg får kanskje ta 50/50 av hver;o)

Cez sa...

wow...amazing stuffs in there!!!! Love your blog...will follow it!!!! Thks for stopping by us!!!!!!

liven sa...

Dette både så og hørtes kjempegodt ut!!
Og Frankrike kunne jeg godt tenkt å reise til.....men denne sommeren tror jeg vi blir hjemme! Regner med vi skal få en vidunderlig sommer....etter to dårlige!!

Ha en fin torsdag Maliva

w sa...

Paella er godt:) Vi har lagd det noen ganger. Har fått paella panne av en spansk venn av oss:)

Ha en flott torsdag:)
W

h.espe sa...

Mmmmm, snakk om fristelse - dette så bare utrolig godt ut, og vekker tilbake gode minner fra ferieturer i Spania :o)

Masse lektre bilder fra butikken i innlegget under. Må nok prøve å få tatt meg en tur innom deg igjen snart - var jo opptil flere godbiter jeg kunne ha tenkt meg gitt... ;o)

Nyt en flott dag videre vennen!

Goklem fra Hildegunn

Mitt hvite hus sa...

Dette så deilig ut... og kan nesten ane stemning hos dere med fransktalende verter...

Koselige bilder 0))

ha en fin fredag =)

klemmer

Thelma Louise sa...

ser knakende godt ut.)