tirsdag 2. mai 2017

Mine favoritter i Kroatia!

VELKOMMEN VAKRE MAI-MÅNED! Det var nettopp i mai de to siste årene jeg var på rundreise i Kroatia med ShareIstria og Kroatiska Turistrådet. Det var to fantastiske reiser som jeg har skrevet mye om tidligere. I dette innlegget derimot har jeg lyst til å dele hvilke steder som ble mine favoritter. Den første på listen min er; HVAR, og det hele startet med den vakreste utsikten som møtte oss da vi åpnet skoddene i suiten vår.
Amfora Hvar Grand Beach Resorts, var en drøm av et resort og hadde masse spennende å by på. Med kun noen få minutters gange fra havnen i Hvar, ligger resorten på en bortgjemt fredfull bukt omgitt av furutrær. Her kan man velge om man vil benytte seg av den private stranden, eller det store bassengområdet. Jo takk begge deler sa jeg;o) Mer info finner du HER!

Et kjent skue av seilbåtene med byen i bakgrunnen. Hvar er og forblir nok en av verdens vakreste øyer, i tillegg til at den er oppført på UNESCO`s verdensarvliste. Det var faktisk grekerne som grunnla Hvar og nabobyen Stari Grad for over 2000 år siden. Nærmeste flyplass ligger i Split, og er en times hydrofoiltur fra Hvar by. Mer fra øya kan du lese om HER!
I tillegg til å nyte late dager på solsengen, etterfulgt av byvandring, shopping og en bedre middag langs havna kan jeg anbefale å være med på en spennende utflukt med Secret Hvar. Her ble det både vinsmaking og spennende besøk langt ute på landsbygda med firehjulstrekker`n. Mer om dette kan du lese om HER, samt tips til Spa.
På andre plass på min favorittliste, er den fargerike middelalderbyen ROVINJ, som ligger ca 45 min biltur nord for byen Pula hvor flyplassen ligger.
Fargene, den varme atmosfæren, arkitekturen, de frodige balkongene/vinduene og de gamle skoddene gjør at jeg fort følte meg hjemme. Kanskje fordi det kunne minne meg om en typisk landsby i Provence.
Gamlebyen oser av sjarme med sine trange brosteinbelagte gater og hvor de fargerike husene står tett i tett. Jeg falt pladask for Rovinj, og mer om det kan du lese HER!
Restauranttips i Rovinj må først og fremst bli La Puntulina; en familiedreven restaurant som er kjent for å servere autentiske lokale sjøretter og god vin. Fantastisk god mat som vi fikk servert på langbord i vannkanten. Jeg anbefaler å reservere bord, og få gjerne med deg den vakre solnedgangen. Mer info HER! Neste gang jeg kommer tilbake vil jeg bo på det helt nye design-hotellet Lone. Link finner du HER!
Endelig fikk jeg testet ut "glamping" igjen, og det på Bi-Village i feriebyen Fazana. Dette gjør jeg mer enn gjerne igjen. Hvorfor? Det kan du lese om HER!
Det var mer spennende som skjedde i den lille feriebyen Fazana, vi var på piknik på den kjente olivengården Bali/Balija. Kan tro vi koste oss der vi satt på hver vår pute under oliventrærne og fikk servert tapas, olivenoljer i alle smaksvarianter samt god vin til. Nå har de også åpnet en kjempekul bar på eiendommen, så er du i Fazana må du stikke innom. Ligger kun et steinkast fra havna.
Mer fra olivengården kan du lese HER!
Opphold på vingård må bare oppleves en eller annen gang i livet. Jeg falt pladask for denne perlen her som absolutt ikke var lett å finne. Men takket være guiden vår så fant vi frem hit også (20 km fra Rovinj og 20 km fra flyplassen i Pula). Relais & Chateaux Wine Hotel and Restaurant Meneghetti kan tilby privatliv med sine kun 4 rom i overveldende luksus omgitt av drueranker og olivenlunder så langt øyet kan se.
Her blir du godt tatt vare på med egen gourmetrestaurant, vinproduksjon, spa, ute-og innendørs basseng er bare en del av Meneghetti-magien. I tillegg til de lekreste detaljer og antikviteter i interiøret. Me like!!!
Hit vil jeg også tilbake en dag, og frister det deg også finner du nettsiden deres HER!
Siste favoritten så langt er Dubrovnik. "Den som søker Paradiset på jorden, bør dra til Dubrovnik", skrev Georg Bernhard Shaw. Vel, jeg vet ikke om jeg kan akkurat si meg enig det, men det er ingen tvil om at gamlebyen Stari Grad er en sjarmerende by full av gammel historie og spesiell atmosfære.

Vi møtte guiden vår ved Pileporten, som fører oss inn i en "eventyrlig verden" for de av dere som har sett "Game of Thrones". Her kan du kjenne igjen bygninger og gater som brukes under innspillingen.
Dubrovnik er oppført på UNESCO`s verdensarvliste, grunnet sine kulturelle og historiske monumenter. Det er utrolig å tenke på når man går rundt i gatene at det ikke er mange år siden byen ble bombet under Balkan-konflikten. Tenk at det falt over 2000 bomber, granater og fjernstyrte raketter over byen. De mest verdifulle og betydningsfulle symboler på dalmatisk kultur ble ødelagt. Takket være en spesialkommisjon opprettet av UNESCO og EU fikk de fart på å reparere alle skadene som ble påført byen. Mer fra mitt besøk kan du lese om HER!
Og når du først planlegger tur til Dubrovnik, er også overnatting viktig del av selve reisen.
Da kan jeg ikke annet enn å anbefale deg å bo på det lekre 5-stjerners hotellet Rixos Libertas Hotel , som ligger helt nede i havgapet og ca.20 min gåtur til gamlebyen. Mer fra mitt opphold kan du lese HER!
Da ønsker jeg deg lykke til med ferieplanene, Kroatia skuffer altså ikke! Jeg håper på en tur tilbake i høst, men først venter Italia og Frankrike på meg. Enn så lenge nyter jeg tilværelsen her i solfylte Norge som nybakt mormor. For et par uker siden var jeg nemlig med på noe av det største jeg kan være med på, å være tilstede hos min yngste datter under fødselen og se vakreste Noèlle komme til verden.....stolt momo!

Ingen kommentarer: