fredag 2. juni 2017

Jeg bor i Norge`s mest attraktive by; Fredrikstad!

Jeg har aldri angret på at jeg flyttet tilbake til min hjemby Fredrikstad for 4 år siden. På midten av -80 tallet flyttet jeg til Oslo-området, og har nok innerst inne savnet hjembyen min til tider.
Det har vært utrolig spennende å følge utviklingen byen har hatt disse 30-årene, spesielt de siste årene. Det er helt tydelig at kommunen og næringslivet har gått sammen om å skape et levende sentrum og gode byområder. Derfor var det velfortjent at Fredrikstad vant prisen som "Norge`s mest attraktive by" denne uken.
"Attraktiv-by" er statens pris for bærekraftig by- og stedsutvikling, og den skal belønne planlegging og gjennomføring av bærekraftig by-og stedsutvikling med høy kvalitet.
I dette innlegget vil jeg derfor ta dere med på en aldri så liten byvandring å vise dere litt av hva byen vår har å by på.
Her står jeg utenfor Rådhuset og velger å gå i retning mot "Slupsk", gjennom kirkeparken og videre til den sjarmerende bydelen Cicignon. Bydelen ble oppkalt etter adelsmannen Johan Caspar de Cicignon, som levde på 1600-tallet. Han tjenestegjorde som dansk-norsk general, ingeniør og byplanlegger, og gjorde det med glans. Derfor fikk han denne vakre bydelen oppkalt etter seg.
Midt på Cicignon ligger en gammel staslig bygning fra 1800-tallet, hvor Østfold kunstsenter (ØKS) holder til. ØKS er en formidlingsinstitusjon for samtidskunst, og bygger på følgende kjerneverdier; eksperimentell og nyskapende - kompetent og uavhengi -åpen og inkluderene. Link finner du HER! Her holder også Kafè ØKS (@kafeoks) til, hvor bl.a #plankebyjentene inkl.undertegnede satt i flere timer og koste oss med smakfulle retter i kreative og hyggelige omgivelser.
Kjøkkenet henter inspirasjon fra bl.a Hellas, så slik så våre 3 forskjellige "fjøler" ut. Ja for navnene på rettene var bl.a; Greskfjøl, Brødfjøl, Moussakafjøl, Omlettfjøl etc. Yummi!
Og desserten skuffet heller ikke. Smelt! Bølgen konfektverksted må bare testes ut. Du finner de bl.a under @bolgenkonfektverksted på instagram. Her kan man nyte maten inne, eller sette seg ut hvor du har utsikt utover Tollboden, Isengran og elven med Gamlebyen på andre siden. Har man først vært gjest her engang, vil man tilbake!
Og tilbake til den jeve prisen, hvor juryen trekker frem byens satsing på gratis ferge og handel i sentrum som to viktige momenter for valget av vinner. Derfor må du bli med meg på Byferga over til Gamlebyen som er Nord-Europas best bevarte festningsby.
Gamlebyen er ikke bare godt bevart, her yrer det av liv gjennom hele året i butikker, gallerier og på kafeene. Gammel historie blir som ny når 1700-tallet møter nåtiden. Jeg elsker å gå rundt i disse vakre omgivelsene som minner meg stadig om livet i Frankrike. Det er også hit jeg ofte går på cafe-besøk med venninner, familie eller venner som kommer langveis fra. 
Fredrikstad har som jeg nevnte over her også utviklet seg enormt innen handel, og flere spennende butikker, kafeer og restauranter har åpnet i sentrumkjernen. Bli med meg inn i min favoritt klesbutikk Ceci. Det er butikken med merkevarene og hvor de gir topp service til kundene sine. Her legger de vekt på at du føler deg vel i klærne både med design og kvalitet, og jeg går alltid blid og fornøyd ut av butikken med en pose/poser i min hånd;o)
Itillegg må jeg nevne at byen har fått flere spennende interiørbutikker. Dis-Design er en av favorittene, inkl. Fredrikstad Blomster/Blomsterlise.
(Photo;GranDomino) Butikken jeg handlet mest i til vårt nye hjem på Kråkerøy, var hos Gran Domino Desingbutikk. Selvom de ikke har akkurat de møblene og lampene du er ute etter i butikken, virket det som de kan skaffe alt innen design. Jeg fikk ihvertfall kjøpt alt jeg ønsket meg til vårt nye hjem, og er super fornøyd.
I tillegg feirer Fredrikstad 450 år i år. Det vil bli en feiring der byen og byens innbyggere er med, som medarrangører, deltakere, publikum og gjester inkl.noen nasjonale og internasjonale aktører. Den offisielle hovedmarkeringen i jubileumsåret er "Fredrikfesten" fra 7-17.september.
Ellers må jeg også få med at byen har utallige restauranter å velge mellom. På bryggepromenaden er det ekstra hyggelig å sette seg på en solfylt dag. Skal jeg velge meg en favoritt, må det bli SLIPPEN. Den finner du på andre siden av gangbroen på Kråkerøy-siden, øya jeg bor på;o) 
#Plankebyjentene og jeg har lagt vår elsk på alt hva denne restauranten har å by på. En ting er den flotte beliggenheten ved vannkanten i de rustikke historiske lokalene, men de har også klart å skape en uformell og hyggelig atmosfære. Faktisk får jeg en følelse av å være gjest i et privathjem, og det er ikke ofte jeg kan si da jeg er på restaurantbesøk.
Fokuset til daglig leder Ingeborg Nygaard og kjøkkensjef Tobias Gustasfson er å skape ekte matglede, med bl.a ferske råvarer fra havet. Det første vi får servert er deres populære surdeigsbrød, knekkebrød og pisket smør. Dette er noe jeg også stikker innom på fredagene og kjøper med meg hjem for helgen. Anbefales!
Min forrett denne "venninnekvelden" var følgende; Dampet blåskjell med chili, hvitløk og frisk koriander.
Hovedretten som tilhørte dagens-3 retters meny; Pannestekt Lange m/smørsaus/krabbe og tomat, potetpurè og smørdampet nykål.
Det hele avsluttet med den nydeligste desserten for meg som elsker lakris; Lakris Pannacotta m/melke sorbet og havtornsaus/Tindved, toppet med lakris crumble. Hver rett smeltet i munnen, og ble skylt ned med vin som passet perfekt til. Nok engang gir jeg terningskast 6 både for maten og stemningen ellers. Slippen har også resturant på Festiviteten i Sarpsborg. Der var vi i høst, og mer om det kan du lese på bloggen Urbantoglandlig.no til min bloggvenninne Mette, som du finner HER! Finn også inspirasjon i hennes populære Hageblogg; Furulunden.no.
Månedene som ligger foran oss nå, fylles stadig torget og bryggepromenaden opp med artister og musikanter. De to kjekke karene til venstre, var det noe kjent med....manglet bare min kjære bak mikrofonen her ser jeg hi-hi.
At jeg er stolt av byen min er det ikke tvil om, og kanskje sees vi nettopp her på bryggepromenaden i løpet av sommeren? GOD PINSE TIL DEG SOM TITTER INNOM!

1 kommentar:

H. sa...

Så hyggelig å se byen Fredrikstad gjennom dine øyner.
Vært der flere ganger faktisk, da min venninne har hytte på Kråkerøy !

Og har også besøkt Bente og F ;)

Veldig, veldig fin by !

Syns tilbudet med gratis ferge, er noe andre byer burde tenkt på....ref. Oslo.....

God pinse til deg og dine Mayliss !