onsdag 29. mars 2017

Det gode liv i Sør-Frankrike, med tilbakeblikk og reisetips!

Først vil jeg starte dette innlegget med å takke alle som sender mail og ønsker å feriere på stedene jeg legger ut reisetips om. Dere har virkelig noe å glede dere til. Xtra hyggelig er at flere av dere kommer tilbake år etter år, og det gjør min familie og jeg også. Her er jeg i mitt rette element for et par år siden, og nå skal jeg oppsummere noen tips jeg har delt med dere tidligere. 
Hvor mange ganger skal jeg gjenta meg selv med følgende overskrift; Det gode liv i Sør-Frankrike tro?
Som turist kan du  oppleve utrolig mye på bare noen dager/ukers ferie i dette område. Bytt f.eks ut formiddagen på solsengen mot noen timer på spennende markeder. Da kommer du virkelig inn på lokalbefolkningen og hvor alle sansene blir satt i bruk. Jeg har laget en liten oversikt over markeder i området som du finner HER!
Her på denne vakre eiendommen til noen venner av oss i Les Issambres er et perfekt sted å tilbringe ferien sin på. Eiendommen har to villaer som henger sammen (men samtidig bor man skjermet fra hverandre). Hver villa har 3 soverom med dobbeltsenger, totalt 6 sengeplasser. Perfekt sted å ta med storfamilien, vennepar eller klubben. Noen ledig uker igjen, spesielt til høsten. Mer info finner du HER!
Jeg sier også "JA TAKK" til late dager ved bassenget eller på de flere kilometer lange sandstrendene.

Litt mimring fra en ny ferie-leilighet vi leide i gamlebyen i Ste.Maxime.Veldig kjekt å teste ut både villa med basseng i roligere område, og leilighet midt i sentrum. Hver sin sjarm sier nå jeg;o) Noen andre venner av oss har denne leiligheten ut utleie; Annonsen finner du HER!
Selvom dette område av Frankrike har flest soldager i året, kan jeg ikke garantere alltid fint vær. Men det fine været gjør det ihvertfall mye enklere å invitere venner på besøk når man leier en villa med uteplass. På dette bildet derimot dekket jeg på Tapas-bord inne. Det pga. plassmangel til så mange gjester ute på terrassen vi hadde i gamlebyen. Disse tre bildene er tatt av en av gjestene denne dagen, min skjønne og dyktige bloggvenninne Marianne Haga Kinder m/familie (som i disse dager også feirer 4 år med instagramkontoen @inspirasjonguidennorge med 115 000 følgere). Bloggen hennes finner du HER!
Fra flyplassen i Nice tar det ca.50 min å kjøre til Ste.Maxime som ligger i St.Tropez-bukten. Der ligger også den sjarmerende "kanalbyen" Port Grimaud som blir kalt "Lille Venezia". Jeg har skrevet flere reisebrev derfra også.
Men det som er så flott her er at du har mulighet til å leie Villa Venezia som er en drøm av et feriehus. Hva med å legge planer for 2018 allerede nå? Det er lurt når det gjelder dette stedet.  Her har du den beste beliggenheten med kanalen på den ene siden og rivieraens flotteste sandstrand på den andre siden. Mer info finner du HER!
Men tilbake til reisetipsene mine hvor jeg fant et bilde av mine to døtre "usminket" og vakre på tråbåten i Lac de St.Croix. Nr.1 på listen over hva som er verdt å sette av en dagstur å besøke sier vi alle i kor! Les mer om dette stedet HER!
På samme utflukt/dagstur er det et "must" å svinge innom Moustier-Sainte-Marie som er kåret til en av Frankrike`s vakreste landsbyer. Jeg har lagt opp et program for denne dagsturen som du finner HER!
Enda et minnerikt bilde som jeg fant i arkivet mitt er av Lavendelpikene som fortsatt treffes både her og der med og uten menn;o) Kjempe herlige jenter som ble kjent på denne utflukten. Selvom man "bor" langs kysten i Ste.Maxime-området, er ikke Provence mange kilometerne unna. Her kan dere lese om vår opplevelsestur til bl.a lavendelåkerne i Valensole.  Dette bør oppleves helst i juli da lavendelen står i full blomstring. Mer fra turen kan du lese HER!
Aix-en-Provence er en av mine favoritt storbyer i nærheten, men også Nice. Les mer om begge byene HER!
Når to kjente interiørblogg-kollegaer fra Sverige dukket opp på ferie i Ste.Maxime, måtte jeg så klart ta de med på området beste bruktmarked like ved Grimaud. Mer om det kan du lese om HER!
Cassis er også verdt å besøke, ta gjerne en rundtur med stopp innom Aix-en-Provence på formiddagen. Flere reisebrev fra denne perlen også, men et av de finner du HER!
Dette er og forblir det gode liv for meg! Tenk at vår drøm ble til en virkelighet. Våg å drømme du også!
Heller ikke den bortgjemte perlen Bormes-les-Mimosas ligger langt fra St.Tropez-bukten. Fjellandsbyen er faktisk kåret til en av Frankrike`s mest blomsterfulle byer, og heldige er de som får med seg blomstringen av Mimosa i jan/febr. Mer info finner du bl.a HER!
Sist men ikke minst må jeg jo få med St.Tropez, som kun ligger 10-15 min båttur unna Ste.Maxime. Det går også båt fra Les Issambres til St.Tropez sommerstid. Ellers går det jo fint å kjøre langs kysten, bare vær obs på at det kan det bli timer i køkjøring spesielt i august.
I motsetning til Ste.Maxime som er en liten sjarmerende by som lever hele året og med ca 14 000 innbyggere, er St.Tropez typisk turistby med sine 6000 innbyggere. Byen har blitt en høyborg for rike, berømte, internasjonale celebriter, filmstjerner, popstjerner, milliardærer og titusenvis av turister. Men samtidig har de klart å ta vare på sjarmen i den lille kystbyen.
Jeg elsker å gå på markedet her på tirsdager og lørdager, men igjen sier jeg vær tidlig ute! Go`bitene går først, samt mindre trengsel. Lunsj hos Edna er også å anbefale, og hun serverer områdets beste blåskjell!!! Om St.Tropez kan du lese HER og om Edna kan du lese HER!
Det ble et noe lengere innlegg dette her ser jeg, men ettersom flere av dere ønsker tips er det greit å samle de i et innlegg. Nå nærmer det seg også påsken og kanskje litt mer tid til familie og venner som kan være med på å planlegge ferien.  For min del gleder jeg meg stort til noe som skjer på privaten; "livets dessert" kalles det;o) Forts.følger......

2 kommentarer:

Unknown sa...

Mange gode tips du har her, hjertelig takk! Ser at du bl.a nevner bruktmarked i Ste.Maxime om Onsdagene og i Grimaud på Søndager, vet du tilfeldigvis når på dagen disse markedene foregår?
Vennlig hilsen Mette G ♡

Maliva`s verden sa...

Bruktmarkedet i Ste.Maxime åpner på formiddagen og holder på noen timer utover dagen.
Derimot markedet i Grimaud, bør du være tidlig ute f.eks kl.09, stenger til lunsj.
Hyggelig at du setter pris på tipsene mine!
Fortsatt god sommer.