lørdag 24. januar 2015

På rundreise i vakre Provence.

Mens snøen laver ned ute, sitter jeg inne i varmen og ser gjennom bildene fra da vi bodde i Frankrike. Det er mange herlige minner som dukker opp, men også savn. Da er det godt å vite at vi skal være der flere uker i løpet av 2015. 

Men jeg vet at det er flere av mine lesere som også skal feriere i Frankrike i år, eller legger planer for neste år. Derfor vil jeg de neste ukene legge ut tips over steder som er verdt å besøke (henv.til tidligere blogginnlegg). Alle disse stedene tar det under 2 timer å kjøre til, enten om du bor i Cannes eller Ste.Maxime-område.

Jeg starter med favoritt-utflukten til både min familie og flere av mine feriegjester. Bildene over her er fra vakre Lac de Sainte-Croix, hvor vi leide tråbåt og kjørte innover i et eventyrlig landskap. Innsjøen er den tredje største i Frankrike, og er "menneskelaget". Jeg vil anbefale å være her tidlig på formiddagen, fordi her blir det folksomt utover dagen. Mer info og bilder finner du ved å klikke HER!



Etter noen timer på vannet, vil jeg anbefale å ta bilturen et par mil videre til den vakre fjellandsbyen Moustiers-Sainte-Marie.

Jeg har full forståelse for at denne sjarmerende byen er kåret til å være en av Frankrike`s vakreste landsbyer. Den må bare oppleves!

I tillegg til mange koselig butikker og keramikk-kunst, er det flere gode restauranter som ligger her. Flere av mine feriegjester snakket om at de spiste sin beste pizza i en av sidegatene. Men da jeg var på jentetur her, spiste vi en uforglemmelig 3-retters på Les Santos Restaurant. Jeg har flere innlegg fra denne byen også, men dere kan starte ved å klikke HER!

Skulle dere være i dette område i midten av juli, må dere svinge innom å se på de vakre lavendelåkerne på Plateau de Valensole. Men viktig å få med seg, her blomstrer ikke lavendelen før inn i juli-måned.


Sommeren 2013 ble denne jenteturen jeg arrangerte "Årets opplevelsestur" for oss alle vil jeg tro. Jeg sitter fortsatt med et smil om munnen da jeg tenker på hvor gøy vi hadde det. Om jeg skal arrangere flere turer hit? Ja det skal du ikke se bort i fra.... Mer om denne turen finner du ved å klikke HER!

Her er jeg i kjent stil! Hvor neste reise går får du vite i neste innlegg, håper du henger med? Selvom du ikke har planer om å feriere i Frankrike er det bare å drømme seg bort, langt vekk fra snø og kulde....huttemegtu...Forts. følger......

2 kommentarer:

H. sa...

Deilig å drømme seg bort :)

God helg !

HWIT BLOGG sa...

Otroligt vackra och härliga bilder...behövs nu i detta januarimörker!
Varm kram,
Titti