onsdag 22. februar 2023

Hardanger Fjord Lodge!

"Et lite sted ved fjorden, med skjeve gulv, lokale råvarer og senger av naturlige materialer og med Folgefonna Nasjonalpark like utenfor døren" -  det var teksten som traff meg i hjertet da jeg for første gang klikket meg inn på nettsiden til Hardanger Fjord Lodge. Det sjarmerende sveitserhuset fra 1889 ligger på kaien i Sundal og er omkranset av stupbratte fjell, Folgefonna, Bondhusvatnet og fjorden.

Jeg har i mange år hatt lyst til å besøke Hardanger, men har prioritert ferie i utlandet fremfor i Norge. Da pandemien traff Norge og regjeringen anbefalte alle å unngå unødvendige reiser til utlandet, var vi blandt mange som endret ferieplanene og tok ferien i Norge istede. Det skulle vise seg og bli minner for livet.

Opp en trapp og inn en dør var denne sjarmerende kroken det første som møtte oss. Deretter kom vertskapet som består av Caroline og Harald smilende og ønsket oss velkommen. Jeg følte at jeg allerede kjente de litt etter å ha fulgt de på instagram en stund hvor de bl.a har tatt oss med under selve restaureringen.

Kort fortalt om vertskapet; i 2018 sa de opp jobbene som ingeniører i Bergen og ønsket et roligere liv på landet. Da de kom over Gamle Hotel Sundal fra 1889 som stod tomt, slo de til. Der så de potensiale på hva de ønsket å skape sammen. Et sted som skulle være gjensidig godt for folk og naturen rundt de.
 

De har fikset det meste med hotellet, og klart å bevare det gamle fra opprinnelsens tid. Her snakker vi et hardtarbeidende par, som har lagt ned sjelen sin i hver krik og krok. Interiørmessig er det som et skattekammer av historiske ting og møbler, omringet med eksotiske grønne planter og nyplukkede blomster fra hagen.
Som de selv sier; her inviteres du til å koble tankene av og sansene på. Den invitasjonen hadde jeg ikke noe problem med å takke ja til.

Matglad som jeg er, kunne ikke dagen startet bedre enn å våkne opp til duften av nystekte surdeigsbrød og kaffe. I begge stuene var det dekket på koselige små bord hvor vi fikk servert frokost som bestod av bl.a lokale oster, hjemmelagd syltetøy og økologisk eplemost fra Hardanger. Middagen som bestod av 4 retter var en smaksopplevelse av de sjeldne og da med mulighet for en aldri så liten "reise i sider -smaking" samtidig. (Middag må forhåndsbestilles og er en opplevelse i seg selv).


Hardanger viste seg fra sin beste side i strålende solskinn og da ble uteområdene flittig brukt. Vi var der i juni så fjorden var for kald for meg å ta en dukkert i, men neste gang skal jeg både bade og teste badstua. Jeg lover.....

 Det er ingen tvil om at det finnes utallige flotte turområder å besøke mellom fjorden og fjellet. Vi valgte oss ut en tur til Bondhusvatnet, det tok ca 1 time å gå fra hotellet. Ettersom vi også ønsket å besøke flere steder med bil, blir min neste tur hit mye mer til fots.
 




Dette besøket var på ingen måter en "sponset pressetur". Jeg er kun en takknemlig gjest som rett og slett synes det var så godt å være der, at jeg ønsker at flere skal oppdage dette stedet å kjenne på det samme som meg.

Takk for meg, jeg kommer tilbake!



2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var akkurat sånn vi opplevde det! Fantastisk flott og hyggelig vertskap

Anonym sa...

For et vakkert sted 🌸 og nydelig omtale 👍