mandag 18. mai 2015

Malaga; Fra matmarkedet Atarazanas til Tapas hos La Recova.

Da har vi kommet til den populære mathallen Atarazanas hvor vi ble guidet rundt av Simone fra SpainFoodSherpas. Mercado de Atarazanas er et fascinerende marked, bygget ved hjelp av restene til et tidligere skipsverft, hvor det både ble bygget og reparert skip. Det var i 1879 Mercado de Aterazanas åpnet sine dører, og det har endret stadig sitt utseende grunnet restaureringer. Det flotte glassmaleriet på den ene endeveggen ble lagd i 1973, og viser mange elementer som byen er kjent for.

Markedet har 265 salgboder fordelt på 5800 kvm., og er delt opp i 3 seksjoner; frukt og grønnsaker, fisk og skalldyr, ost og kjøtt. Her kan man også få kjøpt ferdig mat som f.eks paella, grillet sardiner etc.


Her ser man de lokale kundene med hver sin trillebag, som fylles opp med dagens ferske råvarer. Guiden vår elsker mat, og delte ivrig tips og oppskrifter med oss. Smaksprøver sørget hun også for at vi fikk. Ekstra godt smakte det med salte mandler som jeg blandet med tørket fiken. Det ble et par poser av den blandingen samt ost, skinke og oliven med meg hjem i kofferten. Den beste suverni å ta med seg hjem spør du meg. 
Det var også et stort utvalg av sjømat og skalldyr, og her fantes det levende skjell som jeg aldri har sett tidligere. Jeg elsker å besøke slike markeder når jeg er ute og reiser. Stemningen, lydene, luktene og smakene, ja her er alle sansene tatt i bruk. Så ikke gå glipp av dette markedet hvis dere skal innom Malaga. Kan virkelig anbefales! Åpningstidene er fra kl.07 - 15, og fra kl. 08 - 14 (mand.-lørd.)
Da var vi ute av mathallen igjen, og stekende sol og 30 varmegrader møtte oss. På veien til vårt neste spisested, stanset Simone opp ved et par "eldre" butikker som holder den kulinariske arv i live. Den ene heter Juan de Dios Barbra og er kjent for bl.a sin spesialitet; salt torsk. Men også deres tradisjonelle produkter og spesialiteter fra provinsen. Den andre butikken som er verdt et besøk heter "Ultramarino" La Mallorquina". Dette er en familiedrevet matbutikk som har et stort utvalgt av bl.a håndlagde produkter fra hele provinsen. Da var vi kommet til Simone`s neste stoppested som er obligatorisk å få med seg, det er jeg helt enig i;  LA RECOVA!
Dette er en nok en av de kuleste tapasbarene vi kom over i Malaga. Her sitter vi rundt et langbord blandt kunst og antikviteter og får servert tapas. 

Den smakfulle og hjemmelagde tapas bestod av følgende; marinerte oliven med appelsiner og sitron, salchichon salami fra Malaga, ost, og "zurrapa" som er en type smultbasert krem laget med svinekjøtt, hvitløk, søt paprikakrydder og krydder. Denne retten er typisk for regionen rundt Ronda. Som jeg nevnte i forrige innlegg, valgte vi også søtvin til dette måltidet. Det ble en "Moscatel" fra Malaga.
I så sjarmerende omgivelser og med vegger dekorert med både solspeil og fuglebur, kunne jeg ikke la være å kjøpe med meg et av disse burene hjem til min samling av gamle "fuglebur". Skulle noen av dere også få lyst på en guidet tapas-tur i gatene i Malaga, er det bare å ta kontakt med SpainFoodSherpas.  Ellers vil jeg tilføye at turen er i samarbeid med Spanias Turistkontor, Malagaturismo.com og Visitacostadelsol.com 

Ingen kommentarer: