mandag 14. august 2023

Opplev "DALARNA" på 4 dager gjennom vakker natur og et levende kulturmiljø!


Hei, håper sommeren har vært god mot deg så langt!

Siden forrige innlegg har jeg vært på ny pressetur til Sverige, nærmere bestemt i Dalarna. Eneste som var kjent for meg der var den røde Dalahesten, ellers visste jeg lite om hva som ventet meg på denne 4-dagers reisen. 
La meg ta deg med dag for dag, hvor første stopp var omvisning på ZORNGÅRDEN i Mora.


Zorngården er et av Sveriges mest berømte kunstnerhjem. Rundt århundreskiftet i 1900 ble gården bygget og innredet av Anders og Emma Zorn, og det står i dag nærmest urørt siden deres tid. 
Elsk på alle detaljer og ikke minst den gamle reisekofferten fra Louis Vuitton. I de originalt utformede rommene blandes kunst og kunsthåndverk fra hele verden, med rosemaling og dalatradisjon: vevde tapeter, antikke marmorskulpturer, malerier av gamle mestere og møbler Zorn selv tegnet. Huset har også en vakker hage med gammeldagse roser, grønnsaker, kryddervekster og frukttrær, og ikke minst skulpturer laget av Zorn.

 


Etter en kjøretur på underkant av 4t og 30min (320km) fra Oslo og hit smakte det ekstra godt med lunsj hos Cafe Zorn. Det var litt regn i luften så vi valgte å sitte inne, ellers var det veldig hyggelig ute i hagen også. Der kunne man bl.a oppleve å se de ansatte på cafeen plukke med seg urter, bær og grønnsaker fra hagen til dagens meny.


I bygningen ved siden av Zorngården ligger Zornmuseet.  Der var det ikke lov til å ta bilder, så det ble et par bilder fra gavebutikken deres istedenfor. Slike butikker/utsalg - små eller store er ofte å finne på slike steder har jeg skjønt. Mange fine minner å kjøpe med hjem, men fristelsene ble mange under turen så godt jeg lot være å shoppe her;o)


En kort biltur på 30 min videre, var vi framme på vårt første overnattingssted SMIDGÅRDEN i Fryksås. Den ligger vakkert til på en høyde og har fantastisk utsikt utover Orsasjön og Siljan. Et populært sted å feriere hele året!


Smidgården har 36 sengeplasser fordelt på både hytter og leiligheter. 
I tillegg har de Spa med innendørs basseng, badstue og relax-rom. Det var ekstra godt med en time i Spa før middagen kan du si, men om "roen" kom over oss når 3 reisebloggere med kameraet skal filme og ta bilder - "nope". Gøy har vi det ihvertfall sammen på tur!
 
Det er også mange muligheter for å få opp pulsen her, både når det gjelder gåturer, sykling, klatring, løping, kajakk eller på langrennski.
I høysesongen er cafe og restauranten deres også åpen, og da kan du få servert lekker og god mat lagd på sesongens råvarer på ekte "dalavis". Men det er mange som velger å ta med egen mat og kokkelerer på eget kjøkken. Ja takk til begge deler sier nå jeg.


Fryksås Hotell & Gästgifveri som ligger kun noen meter å gå nedenfor Smidgården spiste vi en velsmakende 3-retters middag. Dette fra et moderne kjøkken med inspirasjon hentet fra flere plasser der ute i verden. Med beste sesongens lokale råvarer, ønsker de å gi deg en ny matopplevelse hver gang du kommer på besøk. Jeg kommer mer enn gjerne tilbake! 



Neste stopp; Byen Nusnäs utenfor Mora hvor verdens mest solgte Dalahest blir produsert og som har blitt en svensk nasjonalstolthet. Vi har kommet til Nils Olsson Dalahästar. Dalahesten har alltid vært et populært interiørobjekt i hus og hjem i hele Europa. Hesten ble først verdenskjent etter verdensutstillingen i New York i 1939, der den vakte stor oppsikt!


Det var gøy å følge hele reisen/produksjonen inne på verkstedet. Se en liten trebit som blir sagd ut til hest, spikket for hånd, pusset og ferdigmalt.


Vi fikk også testet ut våre maleferdigheter da vi fikk utdelt hver vår røde dalahest som vi skulle dekorere. Mitt resultat ser du på bilde øverst til høyre.
 Dette er morro for både store og små!
 I butikken kjøpte jeg med flere av disse søte "fikakoppene" som jeg skal gi bort i gaver. En kopp befinner seg faktisk hos svigerdatter i Kuala Lumpur;o)



Neste på programmet vårt var sykkeltur - Dalhallarundan. Vi parkerte bilen hos Sörlins Sport i Rättvik hvor syklene som er til utleie stod klare og ventet på oss. Dalhallarunden er på totalt 26 km gjennom vakkert landskap i Siljansbygden. Her er det også mulighet for å korte inn på løypen hvis man ønsker det. 



Det ligger mange flotte severdigheter langs sykkelruten, som bl.a den kule Dalhalla konsertarenaen, Wasastenen, Rättvik kirke og små kunstgallerier. Vi fikk med oss både et loppis og Nittsjö Keramik. Om det ble noe keramikk med hjem fra sistnevnte? Seff;o)



Det ga meg virkelig mersmak med en slik hyggelig sykkeltur, og "høydaren" skulle vise seg rundt neste sving på landeveien.
SOLGÅRDSKROGEN hvor vi skulle spise lunsj! 
Her ble vi møtt av det hyggelige paret Jonathan og Genevieve Bjurenstedt (kokk&sommelier) som driver dette unike stedet.




Her lager de maten fra grunn av med råvarer fra egen grønnsakshage, skogen og fra lokale produsenter. Du kan tro det smakte med deres populære Nittsjö-burger vi fikk servert rett fra grillen med iskald lemonade til. 
Gleden var stor da vi ble invitert tilbake på kvelden for å smake på Dalhallamenyen med sine 7-retter og god drikke til. 
Yummy, dette ble en matopplevelse av de sjeldne og i disse vakre omgivelsene da. Dette må bare oppleves!

Jeg ser veldig fornøyd ut på bilde Hanne Marit bak bloggen Sekk og Sandaler tok av meg. Det stemmer! For meg ble dette besøket faktisk som "et stykke Provence" i Dalarna.


De neste to nettene overnattet vi på GREEN HOTEL som er et 4-stjerners historisk hotell med fantastisk beliggenhet i Tällberg. 



Her var alt lagt til rette for at vi kunne slappe av å bare nyte livet i det hjemmekoselige miljøet. Hotellet er omgitt av vakkert landskap og har flott utsikt utover Siljan-sjøen.
Det er også populært å bo her på vinteren med sine flotte langrennsløyper rett utenfor, eller om du velger å ta en 2 timers biltur til Sälen.
God mat servert av et hyggelig personale som var kledd i tradisjonelle folkedrakter var det også.
Her var det rett og slett godt å være!


Også var det disse magiske solnedgangene over Siljan-sjøen da!


Vi var også innom Naturum Siljansnäs som er et av Sveriges 32 naturum som bl.a har fokus på å gi kunnskap om hvorfor vi behøver å beskytte naturen vår. En fin familieutflukt, bare se opp for reven i Fjärilskrogen;o)


10 min kjøretur videre stoppet vi hos Jobs Handtryck som ligger i Leksand. Navnet Jobs har nok for mange blitt synonymt med Gocken og Lisbeth Jobs rike, blomstrende mønster som i starten var designet for keramikk. På initiativ fra NK`s tekstilkammer i Stockholm begynte søstrene å overføre sine blomstermotiv fra keramikk til stoff. Mønstrene ble trykket av NK`s tekstilkammer, men også av broren Peer Jobs - som etterhvert startet Jobs Handtryck her i Västanvik. Det store gjennombruddet som tekstildesignere kom i 1945 med NK-utstillingen "Når skjønnheten kom til landsbyen". 

For meg brakte dette besøket gode minner tilbake til min barndom hvor disse tekstilene i form av gardiner hang på hytta vår i Larkollen. Tror moren min var veldig glad i de, for de endte opp i hjemmet vårt også.



Det er mange spennende hjem med gammel historie i Dalarna. Her besøkte vi enda ett; HILDASHOLM.





Hildasholm, er legen og forfatteren Axel Munthes bryllupsgave til sin kone Hilda Pennington Mellor. Huset ble bygd i 1910, og har hentet inspirasjon både fra Italia og England. Her er innredningen fra familiens liv godt bevart. Den velkjente og vakre hagen er delt opp i små fantasifulle rom. Jeg ble fascinert av de formklippede grantrærne som absolutt ikke er vanlig i Sverige, men derimot mye mer vanlig i England.
Et besøk hit med lunsj eller fika i den vakre hagen kan virkelig anbefales!



Vi nordmenn har all grunn til å være stolte over vår feiring av nasjonaldagen 17.mai her i Norden, mens svenskene overgår vår feiring av midtsommerdagen. Derfor var det ekstra gøy å oppleve dette på "ekte vis" selv i juli her i Olsnäs. Dette var et utrolig koselig seterområde som ligger ved Siljan.



Her var familie og venner samlet hvor pynting av "majstången" stod først på programmet. Den ble pyntet med bjørkeris og blomsterkranser for så å få den sakte men sikkert trygt opp på plass akkompagnert med levende folkemusikk i bakgrunnen. Så var det taler, underholdning, lek, dans og "skratt" til langt på natt. Ettersom det var vår siste kveld, var det deilig å dra tilbake til hotellet og slappe av etter en nydelig 3-retters middag som vi fikk servert der.



Da var siste dagen kommet på vår reise hvor bilturen gikk videre 1 times tid til




Her fikk vi omvisning i huset til det verdensberømte kunstnerparet Carl og Karin Larsson.
Carl Larsson var en allsidig svensk maler som vant internasjonal popularitet med lyse, vennlige akvareller som skildrer hans hjem og familieliv. Det var en fin opplevelse å se huset på innsiden (ikke lov å ta foto). Her var interiørene godt bevart, slik man kjenner dem fra bildene hans. Når jeg tittet meg rundt der jeg stod, slo tanken meg - tenk på alle historiene, samtalene, lyden av barn som løper rundt i det eventyrlige huset som har pågått under dette taket.
 Jeg gikk derifra med en god følelse om at dette hjemmet hang det mye kjærlighet igjen i veggene. 
En titt innom utstillingen som viser Karin`s tekstil-verk og butikken ble det også, før vi avsluttet besøket med en nydelig lunsjbuffet. 


 Da var tiden kommet for å ta farvel med beste reisefølge Hanne Marit/Sekk og Sandaler og Jeanette/Reiseperler
Ah, så morro vi har hatt det sammen, og for noen fantastiske opplevelser.
 Dalarna du traff mitt hjerte med alt du er og har av natur og kulturmiljø!

Til slutt vil jeg sende en stor takk til OPPLEV SVERIGE og VISIT DALARNA for invitasjonen. Dette ble en fantastisk reise jeg sent vil glemme!

(annonse)

Ingen kommentarer: