tirsdag 14. november 2017

En typisk markedsdag i St.Tropez!

Bonjour! Ukene går mellom hvert blogginnlegg ser jeg, men helsen min får komme først. Jeg har ihvertfall hatt noen deilige dager i Sør-Frankrike igjen. Faktisk viste gradestokken opp  mot 28 gr.og i vannet var det 22 gr., så for meg er og forblir det å være der nede den beste medisinen.

I forrige innlegg lovte jeg å ta dere med på marked i St.Tropez, derfor blir det både rykende ferske bilder og noen bilder fra sommerferien. En typisk markedsdag her i St.Tropez starter for meg gjerne så tidlig som mulig ca.kl 9. Da kan man sikre seg go`bitene i fred og ro, før det blir kø tilstander mellom handelsbodene og høyere temperatur. Markedet holdes tirsdager og lørdager, og pakkes ned igjen ved 13-tiden.

Jeg har vært på utallige markeder i Frankrike, men må innrømme at jeg liker meg best på dette markedet. Hvorfor, tenker kanskje du. Det er nok fordi jeg synes den er oversiktlig, har godt utvalg av tøffe kvalitets klær, og ellers spennende handelsboder for enhver smak og behov. Her finner du også kun orginale Louis Vuitton-vintage vesker, som er verdt å prøve og prute på.
En stolt designer ikledd sin egen kreasjon. Hos henne må jeg alltid innom, og der finner jeg som regel et plagg til ca. 20-30 euro.
Når man vandrer rundt blir de 5 klassiske sansene tatt i bruk. 1) Lukt; duften av parfyme/såper, lavendel, krydder, mat som blir tilberedt osv. 2) Synet; masse spennende å se på både av varer og ikke minst menneskene, 3) Føle; her er det lov å ta på varene.  4) Smak; smaksprøver på f.eks vellagret oster, tapenader, oliven og skinker i alle varianter.
Den siste av de klassiske sansene er 5) Hørsel; her får du levende bakgrunnsmusikk som f.eks fra en fiolinist, lyden av mennesker i alle aldre og stadig ordene; Bonjour Madame, ca va?  eller lyden av en Vespa Scooter eller ti som passerer forbi;o) Jeg pleier ofte å ta en espresso hos Le Clemenceau etter jeg har vært på markedet. Der kan jeg sitte lenge og bare nyte synet av det yrende livet på markedsplassen som ligger foran meg.
Selvom jeg har tatt dere med hit til St.Tropez i flere blogginnlegg tidligere, er det stadig nye ting som dukker opp på min vei. Dette tilhører blomsterhandleren som ligger på et sjarmerende torg til høyre overfor kirken.
Fortsetter man videre til venstre for kirken, fører denne buegangen deg til en sjarmerende liten sandstrand omgitt av restauranter og pastellfargede hus.
Denne fargerike cafeen/baren ligger inne i en forretnings-passasje like ved Dior-huset. En rolig liten oase midt i sentrum.
#This Is St.Tropez og det er det ingen tvil om!
Fra Dior-huset med all sin prakt til de gamle byhusene "stæsjet" opp med fargeklatter; love it!
St.Tropez ble først og fremst kjent etter filmen "Og Gud skapte kvinnen" med Brigitte Bardot i 1956. Siden den gang har byen vært en festby for rike og berømte, samt alle typer mennesker spør du meg. Ekstra stas er det så klart hvis du er så heldig og skulle få bord ved siden av Bono/U2 på Senequier da....knis.
Dette er det siste bilde jeg tok i St.Tropez for i år, og det synes jeg symboliserer denne lille fiskerlandsbyen; Full av sjarm, og med store kontraster!
Jeg avslutter med en selfie på fergen tilbake til Les Issambres som tar ca.25 min. De jeg hadde med meg foretrakk å få med seg mer av St.Tropez enn solsenga som ventet på meg.  Når neste innlegg kommer er avhengig av helsen min. Men jeg gir meg ikke så lett....så forts.følger ;o)


1 kommentar:

Mette i reisebloggen urbantoglandlig sa...

Det var virkelig en artig opplevelse å være i St.Tropez i september. Jeg synes det var så mye å oppleve der også utenom det vi alltid hører om "de rike med sine cabincruisere". Strender, gamle bydeler og markedet som du snakker så varmt om. Deilig å bli minnet om det i innlegget ditt :) Klem fra Mette