onsdag 12. oktober 2016

Reisebrev fra Narbonne!

Det første som slår meg da jeg møter byen Narbonne, er at den kan minne meg veldig om den spanske byen Màlaga jeg har skrevet om tidligere. Noe italiensk over den var det også synes jeg.

Midt i regionen Languedoc-Roussillon ligger altså Narbonne, som også blir kalt Narbo av lokalbefolkningen. Byen er tilknyttet elva Aude og Canal du Midi via kanalen Canal de la Robine, som deler byen i to og som jeg står ved her. Apropos; mer om kanaler kommer jeg tilbake til i neste innlegg.

Narbonne er mer en to tusen år gammel by og absolutt en godt bevart by. Her finner man bygningsrester fra romertiden, middelalderen og seinere epoker. Med andre ord unike severdigheter knyttet til byens tidligere historie, samt også kjent for å være en typisk vinby.

Mens vi rusler rundt i de smale handlegatene passerer vi flere kjente kjedebutikkene og små koselige butikker til de mer eksklusive butikkene. Så skulle det friste med shoppingtur i dette området, kan jeg varmt anbefale Narbonne.
Narbonne`s Palais des Archeveques og Cathèdrale St.-Just et St.-Pasteur dominerer i gamlebyen, og her snakker vi byggverk som ble påbegynt i 1272.
På innsiden kan man besøke flere museer, bl.a Musèe de la Archeologie et de Prèhistoire med gjenstander fra romertiden frem til renessansen, og Chapelle de la Madeleine som bl.a har en samling av gresk vasekunst og romerske mosaikker.
Her ser man en del av en "typisk strebebue" som er bygd kraftig for å støtte den høye katedralen dere ser i bakgrunnen her. Jeg må innrømme at jeg måtte google akkurat dette navnet. Strebebue; er en bue som leder trykket i et hvelv bort fra muren og over i en pilar. Dette systemet ble for det meste utviklet og brukt i gotikken, men det finnes også eksempler i romansk arkitektur. Jeg skal love dere at det er masse informasjon jeg ikke får med meg på slike utflukter, men nå kan jeg ihverfall alt om strebebue .....hihi!
Gjennom en dør i katedralen kom jeg ut i den vakre klosterhagen.
På utsiden av katedralen ligger det et stort torg, hvor flere cafeer og restauranter holder til.
En kopp espresso på oss hver.....
......etterfulgt av en våre favoritt måltider; Moules et frites!
En noe "svett" selfie fra en bruktbutikk i en av sidegatene før Middelhavet kaller. Vil også få med at det holdes stort utendørsmarked her i Narbonne hver torsdag og søndag morgen/formiddag.
Når gradestokken var oppi 38 varmegrader når vi spiste lunsj, kan dere tro det var godt å avkjøle seg med en dukkert her på den flotte Narbonne Plage. Fra sentrum i Narbonne er det faktisk korte avstander til de populære ferie/badebyene Gruissan Plage, Siant-Pierre-La-Mer og Narbonne Plage.
Ja, for meg som elsker å bade i saltvann.....og i tillegg på en finkornet sandstrand nesten helt for oss selv, avslutter jeg også dette innlegget med å si;  Dette er livet! Fra badelivet i Sør-Frankrike....pakker jeg nå kofferten til et annet "badeliv" og Spa i en spennende by i Polen. Følg meg gjerne på reisen dit via instagram @malivasverden #thetravelingblondies eller på facebook. A bientôt!

3 kommentarer:

Mette i urbantoglandlig.blogspot sa...

Herlige freden å flott!! Ønsker deg bare god tur til neste destinasjon jeg altså :)

Maliva`s verden sa...

Ja det sier jeg også Mette. Tusen takk....nå skal jeg ta meg en tur innom deg også;o)

Brocante sa...

Ja, Narbonne er en flott by - ikke langt fra der vi holder til. Vi er ca 45 min unna!