mandag 24. oktober 2016

På 4-hjul langs Canal du Midi!

Etter noen fantastiske dager i Krakow, fortsetter jeg nå med mine reisebrev fra Sør-Frankrike med ny "layout" som du ser. Ja for nå var det på tide med en liten "makeover" her på bloggen synes jeg, og med et syn som bare blir dårligere er det også greit for undertegnede med større bilder;o) Håper du liker den?

Canal du Midi er en av av de aller mest populære kanaler i Frankrike for elvebåt-ferie. Tidligere var det frakteskuter og lasteprammer som fylte Midi-kanalen mellom den 24 mil lange vannveien som forbinder Atlanterhavet med Middelhavet. Det hele ble påbegynt av Ludvig 14 for over 350 år siden. Det tok faktisk 14 år å bygge kanalen i full lengde, fra Sete som ligger mellom Beziers og Montpellier via Toulousse og Garonne-elven til Bordeaux (vinhovedstaden v/Biscaya-bukten).

Det ble ikke elvebåt på oss denne gangen, men derimot i bil et stykke langs kanalen. Vi startet i landsbyen Homps hvor min venninne Mirjam m/familie bodde og drev et Chambres d`hotes for noen år siden. Her var vi innom og besøkte byen`s populære vinutsalg Le Maison Des Vins du Minervois. Hver vår tar de jobben og smaker seg gjennom hele vindistriktet og velger de beste produsentene. Utvalget blir derfor forskjellig fra år til år utifra kvaliteten på produksjonen. Hvert år plukker de ut ca 120 vingårder og utvalget blir på ca 250 viner. Prisen starter fra ca 5 euro pr.flaske. De beste vinene kommer fra fjellområdet i Minervois som heter La Liviniere. Der er jordsmonnet topp og vinene koster fra 13 - 25 euro deriblandt favoritten Château Fauzan som ble med meg hjem i kofferten. Denne infoen fikk jeg av vineksperten Svein mannen til Mirjam, som serverte det beste til deres gjester gjennom årene.
Mirjam guidet meg rundt i hennes tidligere hjemby, og for meg var det en opplevelse å se steder og ting hun har fortalt om da de bodde her. Xtra hyggelig for henne var det nok å hilse på venninnen som eier den eneste butikken i "byen".

Den flotte døren til venstre møtte gjestene til Mirjam og familien, men hit og ikke lengere kom vi da nye eiere bruker det som privatbolig i dag. Det rustikke bilde jeg tok i en sidegate like ved har blitt svært populært på Instagram ser jeg, da flere har delt det videre. Ja det rustikke blandet med noe vakkert, kjennetegner nok meg gjennom alle disse årene på sosiale medier.
Fra Homps fortsatte vi ferden videre langs Canal du Midi gjennom det vakre syd-franske landskapet, omgitt av vindrueranker så langt øyet kunne se. Det var derfor fristende med et aldri så lite stopp ved akkurat en slik vindrueranke.
....Og her ble jeg avslørt, hvis dere i det hele tatt ser at det er meg da i alt det grønne....hahaha. Antrekket for anledningen kjøpte jeg i Carcassonne;o)
Langs den lange kanalen ligger det totalt 64 sluser, og her stoppet vi opp ved en av de.
Neste stopp var i den historiske kanalbyen Ventenac-en-Minervois.
Med kun en butikk/bakeri og et par restauranter er dette også en liten by, men hvor Slottet`s vinutsalg tiltrekker seg mange besøkende. Link til Chateau de Ventenac Minervois finner du HER!
Så var vi ankommet endestasjonen for denne utflukten, og her ble vi møtt av den gamle majestestiske broen i Le Somail.
Le Somail skulle vise seg å være en vakker perle hvor kanalen er omringet av gamle bygninger med frodige vegger. En helt spesiell atmosfære var det også her.
Vakkert ikke sant?

Frister det med en tur hit, anbefaler jeg deg å ta lunsjen ved dette bordet hos Auberge du Somail. Her kan man nyte et bedre måltid samtidig som du har utsikt til elve-båtene som beveger seg stille forbi, og livet ellers i den lille fredfulle byen. Men du vil nok også oppleve at spreke syklister setter seg ned for å drikke noe forfriskende i varmen. Neste gang blir jeg nok følgebil for min kjære vil jeg tro..ihvertfall når han får vite om de flotte sykkelstiene/veiene langs kanalen.
Man setter seg ikke inne på restaranten i det flotte været vi hadde, men kult interiør er alltid gøy å ta bilder av.
Så var maten servert....og det får tale sitt når jeg i tillegg anbefaler nettopp denne restauranten. YUMMI! Det er også utrolig hyggelig at flere av dere sender meg mail og drar nytte av reisebrevene mine. Noen av dere har allerede besøkt disse stedene i løpet av høsten, mens andre forteller at de vil reise dit neste sommer. Så det er gøy! En ny spennende utflukt til fjellandsbyen Minerve kan du lese mer om i neste innlegg;o) Neste stopp for meg i dag er "synstest"......drar på åra ja;o)


5 kommentarer:

Mette i urbantoglandlig.blogspot sa...

Herlig fortelling, flotte bilder og fin blogg. Skulle jaddenimeg ikke tro at du er svaksynt som har fått til å lage så fint,bloggutseende :) Knis!!

Maliva`s verden sa...

Her snakker vi både svak/langsyn Mette...hihi...men hyggelig at du likte den nye siden min;o)

Mirjam fra mittlanguedoc.wordpress.com sa...

Så fint blogginnlegg!
Flotte bilder og beskrivelse fra mine hjemtrakter og mimring fra turen vår her nå :)

Maliva`s verden sa...

Ja heldig meg som fikk oppleve dette sammen med deg Mirjam...lever lenge på disse minnene. Veldig gøy at du har startet å blogge selv også...velkommen til blogglandia. Klemz

FREEDOMtravel sa...

Kanalbåt verkar väldigt mysigt! Och maten ser grymt god ut!! :)