søndag 5. juli 2015

På rundtur i vakre Provence.


Bonsoir! I dag skal jeg ta dere med på en utflukt jeg arrangerte for familien min og et vennepar tidligere denne uken. Klokken 0830 fylte vi opp to biler og dro fra Ste.Maxime med retning Lorgues. Selvom Gps`n viste en helt annen vei til mitt bestemmelsested (noe jeg opplever til stadighet da jeg ikke alltid er enig Gps`n hi-hi-hi), vil jeg anbefale å kjøre om Lorgues. (Grunnet bl.a svingete veier via Draguignan).

Klokken 10 ankom vi vakre Lac de St.Croix hvor vi leide et par tråbåter. Ettersom jeg vet at flere av mine kunder her nede i området planlegger denne turen i løpet av sommeren, vil jeg bare tipse om utleie av tråbåter ligger rett til venstre etter dere har passert den kjente broen med innsjøen under dere. Ungdommene elsker dette stedet, og her er gjør de seg klare til en forfriskende dukkert under fossen. 

Jeg elsker naturen her, men står over å kjøre oppi de fjellene vi ser foran oss. Det er ikke noe for de med høydeskrekk har jeg fått vite. Dette stedet er et "must" å besøke for alle, jeg lover dere alle vil tilbake. For å ikke gjenta meg selv så legger jeg ved link til tidligere innlegg HER!
Etter et par tre timer ved innsjøen dro vi videre til fjellandsbyen Moustiers Sainte-Marie som er kåret til en av Frankrike`s vakreste byer. Dette har helt klart blitt en av mine favoritter i Provence også. Ettersom det kun tar ca. 10 min å kjøre fra Lac de St.Croix, passet det perfekt å ta lunsjen her.

Jeg har også skrevet flere blogginnlegg herfra, bl.a kan dere lese litt mer om historien bak byen HER!

La meg få med at her er det "hot" om dagen....vi snakker over 40 varmegrader, så da jeg så dette fatet utenfor en antikvitetsbutikk fristet det meg å ta en bit av melonen. Men da hadde jeg nok blitt en tann eller to fattigere, for dette er håndlaget keramikk. Som jeg har skrevet tidligere er byen kjent for sin keramikk-kunst gjennom flere hundre år, og i dag finnes det ca. 20 forskjellige keramikk-verksteder/utsalg her. Les gjerne litt mer om det HER!
Utsikten, blomstene, balkongene, gamle dører/vinduer, brostein, foss, fargespill, koselige butikker og opptil flere spennende restauranter.....er det rart jeg har falt for denne lille perlen?

Det er ikke sikkert det blir mitt siste innlegg fra denne byen i år. Hvem forfatteren av neste reisebrev herfra blir, gjenstår å se. Men håper han tar hintet;o)
På vei tilbake like før dere kommer til Lorgues ligger min favoritt vingård Château de Berne.

En ting er å smake på deres populære viner, men den vakre hagen og områdene rundt med vinranker så langt øyet kan se er også en opplevelse i seg selv. Det ble litt mimring på familien og meg da vi gikk rundt her, fordi her var vi også på julemarked da vi bodde her nede. Et par tidligere innlegg herfra kan dere lese HER og HER!

Det er ikke bare a`mor som flyr svett rundt med kamera og mobilen, her er datteren og kjæresten også svært så fokusert på noe som skjuler seg i lavendelen.

Men det var nok a`mor som fikk tatt blinkskuddet vil jeg tro.....;o) Ellers må jeg si at vi stortrives på eiendommen vi bor på. Jeg som er kjent for å ligge som en "sjøstjerne" på stranden, har knapt vært der i sommer. Her har vi så mange fine uteplasser, og med et basseng på 50 kvm blir det plass til både meg på luftmadrassen og resten av gjengen. Ellers har vi rukket og vært på flere utflukter, selvom vennene våre her nede gjerne skulle sett litt mer til oss. Men heldigvis har vi mange dager igjen. A bientôt!

3 kommentarer:

FREEDOMtravel sa...

Åh känner igen mig!!! Vi var ju i Moustiers st Marie och vi åkte också trampbåt i Lac st Croix! Fantastiskt!

Monica sa...

Helt underbart !!!!
Vackra ,vackra bilder :)
Kram,Monica i Rom

H. sa...

Så sjarmerende !

Morsom den keramikken :)

Kos deg videre med ferie og varme....over 40 grader, blir for mye for meg.
Svetter og stønner her i 34 - har gudskjelov aircon, ellers kunne jeg ikke sovet...