søndag 7. juni 2015

På gourmetreise med ShareIstria til La Puntulina i Rovinj!

Dette vakre bordet i så sjarmerende omgivelser ønsket oss velkommen da vi ankom restauranten La Puntulina som ligger i gamlebyen i Rovinj.

Ettersom temperaturen var på vår side, var det også dekket bord til oss ute. Utgangspunktet for en perfekt lunsj kunne ikke blitt bedre. Der satt vi på en vakker steinterrasse innebygd i siden av en klippe og med Adriaterhavet nedenfor oss.  Den flotte utsikten glemte jeg dessverre å ta bilde av. Her var kun fokuset å se og smake på den ene smakfulle retten etter den andre som ble servert oss.

Den familiedrevne restauranten La Puntulina er kjent for å servere autentiske lokale sjømatretter og god vin. Jeg som elsker fisk og skalldyr har kommet på rett plass. Det forstod jeg raskt;o) Det første vi fikk servert var blekksprut på spyd som vi dyppet i utsøkt olivenolje. Noen av de beste olivenoljene i verden kommer nemlig fra Kroatia, men det tar vi i et seinere innlegg.


Så var det rett Nr.2; Friterte og marinerte sardiner, kremost, laks, scampi og blekksprut krydret med urter. Deres hjembakte landbrød smakte ekstra godt til dette. Yum!

Rett Nr. 3 som vi da trodde var hovedretten; Spaghetti med skalldyr og smakfull soppsaus.
Så kom hovedretten, og jeg overdriver ikke når jeg sier at dette er noe av det beste jeg har smakt av fisk. Fisken Dorade er for  meg godt kjent, da jeg spiste det mye i Frankrike. Men hvordan den var tilberedt her, var en smaksopplevelse av de sjeldne. Crispy og med nøtter gjorde virkelig susen. Når jeg ser på disse bildene nå, skjønner jeg egentlig ikke hvorfor vi "tømte" den gode olivenoljen som stod på bordet. Men det er nok grunnet at vi har lært mye om deres gode olivenolje.

Det hele avsluttes med en forfriskende dessert, og da var jeg så mett både av maten og inntrykkene at jeg fint kunne ha lagt meg ned og tatt en "siesta".  Men vi skulle ut på nye eventyr, og en middag ventet oss om noen timer igjen. Så her gjelder det å leve i nuet å glemme at jeg nå er midt i bikinisessongen.

Jeg kjenner jeg savner denne fine gjengen av spennende personer fra Sør-Amerika, UK, Holland og bloggvenninne fra Norge. Men neste gang jeg kommer hit håper jeg min kjære kan bli med, og da vil jeg få med solnedgangen fra denne terrassen. Romantisk og vakkert!
Selvom jeg har flere blogginnlegg på lur, vil jeg takke alle hyggelige tilbakemeldinger dere sender meg via mail, like`s og kommentarer på sosiale medier. Xtra hyggelig er det å høre at flere av dere allerede har bestilt ferie, og andre planlegger ferie nettopp til Istria/Kroatia. Frister det med et besøk på denne restauranten er det lurt å bestille bord. Topp service og hyggelig vertskap vil du også få! Jeg legger ved info her; La Puntulina; ++385 52 813 186/e-mail:puntulina@gmail.com (Turen er i samarbeid med ShareIstria) Forts.følger til "verdens minste by".....

1 kommentar:

H. sa...

Ja, du slike lunsjer ække bra før en bikini sesong...hehe...
Men, akk så godt dette så ut, så får du heller minisere mat
inntak når du kommer hjem igjen hahahah