onsdag 17. juni 2015

På "Glamping" i Kroatia.

Etter å ha lest og drømt meg bort i historier fra "glampinglivet" rundt omkring i verden, var det først her i Kroatia jeg fikk gleden av å oppleve dette i virkeligheten. (Vel jeg må ikke glemme at min første "glamping" var i ørkenen i Marokko for et år siden). Faktisk var vi kun på en kjapp omvisning på Bi-Village/campingplass, da jeg fikk øye på noen få "telthytter" som lå litt for seg selv.

Frimodig som jeg plutselig ble, spurte jeg om det var mulig å teste ut en slik "hytte" for et par dager. Da ble jeg igjen møtt med velvilje, og direktøren skulle gjøre alt for å legge tilrette dette for Eli og meg. La meg tilføye at "folket" her i Istria er noe av de mest hyggelige, generøse og positive mennesker jeg har møtt på mine reiser. Det er absolutt ikke bare pga.at de vet hvem vi er, men det gikk igjen med alle vi møtte på vår vei (akkurat slik min kjære og jeg opplevede på slutten av -80 tallet). Så her stod vi plutselig med hver vår koffert, og svette som vi var smakte det xtra godt med velkomstdrinken.

Ja hva er "Glamping" tenker kanskje du? Da kan jeg si med engang at det betyr glamorøs camping. I Afrika er fenomenet svært utbredt, og ofte brukt i forbindelse med safari. Det varierer så klart hvordan type camping som gjelder under kategorien Glamping.

Vårt store "telt", var lekkert innredet med innebygget bad med bl.a massasjedusj. Alt av skap, møbler, vegger og senger var lagd i resirkulert tre. Tv, og så klart internett var det også her, samt et velustyrt kjøkken.

Med sine 2 soverom med sengeplasser til 5 personer, er dette et perfekt alternativ å bo for en familie. 
Bassenget rett utenfor døren var det heller ikke noe å si på, selvom jeg valgte å benytte meg av de flotte strendene på området.

Jeg kan ikke si meg enig at glamping er det nye begrepet på "jappecamping" iflg. DinSide. Men helt klart et perfekt alternativ for de som stiller litt høyere krav til camping.
På BI-Village link finner du HER, finnes det utallige aktiviteter for både store og små. I tillegg til 3 svømmebassenger, er stranden på 800 meter et godt alternativ. Pga. at sanden er byttet ut med hvite runde steiner gjør at vannet holder seg krystallklart og vakkert. Dette gjelder så og si langs hele Istriahalvøya. Videre langs stranden går det sykkelvei helt inn til fiskelandsbyen Fazana. Ellers kan BI-Village friste med flere cafeer, restauranter, butikker og matsenter. Samt underholdning og show på kveldene. Så skal det også sies at det befinner seg ca. 4000 personer innom pr.dag. i høysessongen, så her er det mange behov å dekke. Utleie av Glamping er nytt for i år, ellers tilbyr de følgende; plasser for eget telt, campingvogn eller bobil, bungalow for max 8 pers., mobilhome, leiligheter og luksushotell.

Er vi på camping så er vi på camping. Her takket vi nei til å få servert en bedre middag på døren, nå ville vi ha pølser og pasta. Dermed Basta! Rødvinen derimot takket vi ikke nei til da vår reiseleder kom syklene fra sitt hjem like ved. Den var egenprodusert fra hans svigerfar og var tømt over på en Cola-flaske;o) Det er også en annen veldig viktig detalj på bordet. Vi fant ut at vi måtte skaffe oss et lys. Vel, det var ikke så lett. Kun et lys igjen i butikken og det var rødt og fint tenkte vi. Da vi kom til kassen satt ekspeditøren og smilte av oss. Romanticooo! Ja svarte vi i kor,  men da vi så korset på lyset, forstod vi fort at vi hadde kjøpt oss en gravlykt...hihihi.
Jeg tror ikke det blir siste gang jeg skriver om "Glamping" her på bloggen, det er en type ferie som virkelig fascinerer meg. Men takk begge deler, for de neste ukene tilbringer jeg langt vekk fra glampinglivet. I morgen skal det bli godt å dra på ferie med hele familien min igjen. Denne gangen tar vi bilen til Ste.Maxime, hvor vi overnatter ved Como-sjøen i Italia. Begge døtrene våre er med i bilen, mens sønnen, svigerdatter og to kjærester kommer med fly om noen dager. Min kjære og jeg skal også feire vårt 50 x 50 årslag der nede, så det gleder jeg xtra mye til. I tillegg ser jeg frem til å hilse på flere av mine kunder via Maliva-Agency. Da tar jeg ferieeeee.......A bientôt! (Turen er i samarbeid med ShareIstria og en xtra stor takk til BiVillage).   

2 kommentarer:

Home sweet home sa...

Hei
Det er kjempe fint i Kroatia,jeg og min familie har vært der to ganger og har hatt mange fine dager der. Fasana fikk vi besøkt siden vi lå veldig nær byen.

Ønsker deg og din familie god tur nedover, så snakkes vi snart:D

Merethe

Ann-Mari - sa...

Gratulerer med de 50 etter hvert- intet bedre sted å feire enn i Frankrike, vll jeg tro :)