søndag 22. februar 2015

St.Tropez!

St.Tropez opplevde umiddelbart suksess i 1956 etter filmen "Et Dieu crea la femme;.....og Gud skapte kvinnen, som ble spilt inn her. Brigitte Bardot hadde en av rollene og ble hennes gjennombrudd.


St.Tropez har ca. 6000 innbyggere, og byen har blitt til en høyborg for rike, berømte, internasjonale celebriter, filmstjerner, popartister, milliardærer og titusenvis av turister inkl. lille meg da;o) Men samtidig har de klart å ta vare på sjarmen i den lille kystbyen.
I de sjarmerende smale gatene omringet med pastellfargede hus, ligger det spennende butikker på rekke og rad.


Et av de vakreste bygningene i sentrum synes jeg er Dior-huset. Her kan man også nyte en bedre lunsj i hagen, hvor bordet blir dekket med eksklusive vintage-serviset.

Place des Lices holdes marked to formiddager i uken, dvs. på tirsdager og lørdager. Men det største markedet er på lørdag.

Typisk bybildet; er en Vespa så klart.

På markedet finner du bl.a antikviteter, Louis Vuitton, møbler, tekstiler, såper, oljer, sko, vesker, klær, blomster, krydder, provencalsk mat og frukt.

Byen har også flere kunstgallerier.

Da vi bodde her nede tok vi ofte og kjøpte med oss en påsmurt baguette å satte oss nede på havnen.

Ellers har St.Tropez flere spennende spisesteder,  men jeg vil anbefale dere å besøke strandrestauranten L`Esquinade som Edna Falao eier. Bedre blåskjell skal man lete lenge etter. Til og med våre franske venner som bor der nede, foretrekker å reise dit å spise. Det sier jo sitt. Et av innlegget derfra finner du HER!

Når jeg ser dette velkjente motivet jeg har tatt flere bilder av, kjenner jeg hjemmelengsel til fargene og den blå himmelen. Her har nemlig nedtellingen startet........

Som jeg har nevnt tidligere vil jeg anbefale å parkere bilen enten i Les Issambres eller i Ste.Maxime å ta fergen over til St.Tropez. Dette gjelder spesielt i juli/august da det kan bli timesvis køkjøring langs kysten inn til St.Tropez. Da ønsker jeg dere alle en GOD UKESTART!

2 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

En sån Dior väska skulle jag vilja ha, och så fin rosa vespa. Det var en fin rundtur du tog oss på.
Kramar/AM

H. sa...

Fine bilder - som får meg til å lengte etter sommeren, igjen !!