torsdag 17. juli 2014

The Tall Ships Races -14 i Fredrikstad.

I helgen var det historisk begivenhet her i Fredrikstad da de tok imot seilskip fra over 30 land. The Tall Ships Races er verdens største skutearrangement, og ett av verdens største idrettsarrangementer. Seilasen -14 startet i Harlingen i Nederland via Fredrikstad videre til Bergen denne helgen og tilbake til Esjberg i Danmark.
I tillegg til at det var et fantastisk syn å se skutene ligge på rekke og rad langs hele bryggepromenaden, var det rene sydentemperatur her i helgen. Xtra syden-stemning fikk jeg ved å gå innom matbodene hvor man kunne smake/kjøpe delikatesser fra flere middelhavsland.
Jeg var også ombord i "Kruzenshtern" som er verdens nest største seilskute med sine 124 meter lang og 56 meter høy. I utgangspunktet viste jeg lite om seilskuter, men jeg har fått litt mer forståelse for denne "sporten" etter disse dagene;o)
Det hele avsluttet på tirsdag, og da tok min kjære kollega og jeg like godt med oss picnic-kurven og dro til Gamlebyen. Der sikret vi oss den beste plassen for å se utseilingen som også var en opplevelse å få med seg.
Som dere ser var det bl.a go`saker fra matmarkedet i picnic-kurven. Jeg tør nesten ikke si hvor lenge vi ble sittende her, men vi satte oss ned kl 12 og pakket sammen kl 2015....så noen timer ble det jo. Men tiden går fort i hyggelig selskap, det er helt sikkert. Mye jobbing både her i Norge/Frankrike for meg disse ukene, så viktig å gripe "nuet" også. Bon week-end!

5 kommentarer:

Elin sa...

Det har vært noen fantastiske dager...sitter med et smil om munnen når jeg ser bildene. Et minne for livet.....herlig!

Maliva`s verden sa...

Det samme gjør jeg Elin...utrolig gøy hadde vi det;o)

HWIT BLOGG sa...

Åh så fina bilder...vilka härliga dagar det måste ha varit!
Alltid lika kul att kika in till dig...
Sommarkram,
Titti

H. sa...

Dette skulle vi gjerne fått med oss i sommer...men, den gang ei...utleie på oss i Italia = jobb ! Så da så...

Flotte bilder :)

God sommer !

Anonym sa...

Vad härligt det ser ut! Verkar vara en trevlig tillställning. Antar att ni också har det varmt och skönt. Här i Wales skiner solen och det är ca 26 grader. Härligt!