søndag 20. oktober 2013

Maliva`s Kylling-Africano

Jeg hører rykter om at kylling-gryten min har blitt svært populær rundt omkring i hele verden. Så ettersom det har gått flere år siden jeg la ut oppskriften, er det kanskje på tide å legge den ut på ny.

Oppskriften er til 4 personer. Jeg pleier ofte å doble oppskriften, for i helgen har vi huset fullt igjen.

1 glass hvitløk i chilimarinade fra Paradiso, kjøpt på Meny (viktig at marinaden er god). Hell hvitløken inkl.marinaden i en gryte og tilsett 3 dl. vann. Dette skal småkoke i ca. 25 min. I mens skjærer du opp i passe biter følgende; 1 rød, grønn og gul paprika, 6 - 7 sjampinjong, 1 purre og 1 chili (uten frø).

Grønnsakene skal stekes lett. Så jeg starter alltid med sjampinjong for seg selv og de andre grønnsakene etterpå. Tilsett litt vann i hver panne, slik at du får med deg kraften når det er stekt ferdig. Så skal alt tilsettes i gryten sammen med hvitløken som har kokt seg ferdig. Skjær opp 6 kyllingfilèer i passe biter og stek de noen få minutter. Legg kyllingbitene med litt kraft fra pannen oppi gryten med det andre, og tilsett til slutt 3 dl. matfløte eller mer. Når jeg dobler oppskriften bruker jeg også litt jevning slik at gryten bli litt mer fyldig. Paprikapulver, salt & pepper tilsettes etter smak.

Mens gryten nå står og putrer i cirka 15 - 20 min., steker du 1pk, skogsbacon/bacon i biter. Da er gryten klar til servering, og toppes med bacon og 1 pose cashewnøtter. Serveres med fullkornris/ris og enkel grønn salat. EN POPULÆR OG VELSMAKENDE GRYTERETT SOM SIKKERT BLIR DERES FAVORITT OGSÅ! Denne uken skal jeg tilbake på matmarked i Ste.Maxime. Der skal jeg se å smake på høstens utvalg. Brocante-besøk blir det også.....så vær klare for rykende ferske reisebrev fremover....forts.følger.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmm...denne hørtes utrolig god ut:)
Må få skrevet ned denne:)
Ønsker deg en herlig Søndag
Klem Merete

Lilla Blanka sa...

Åh den låter underbar! Ser väldigt god ut oxå! Yummy!

Kram
Mia

Bente sa...

Denne må jeg prøve May-Lis. Vil gjerne se noe fra markedet i Ste Maxime igjen.

Bjørg i Skien sa...

Denne retten holder mannen min på å lage i skrivende stund, mmm gleder meg til måltidet.

Maliva`s verden sa...

Hei Bjørg.....da er jeg spent på om retten falt i smak ;O)
Maliva

Anonym sa...

Denne retten skal jeg lage flere ganger,. den ble nydelig mmmmm. Fikk masse skryt av mannen og neste gang skal flere få smake (og skryte) ;-) Takk for koselig blogg!!!
Ingrid

Anonym sa...

Malivias kylling-africano gjorde stor suksess for søndagens middagsgjester :-)
Délicieux!!!!!!

Høsthilsen fra Ann Kristin i Kristiansand

Maliva`s verden sa...

At oppskriftene mine er en suksess liker jeg å høre, tusen takk til både Ingrid og Ann Kristin. Veldig hyggelig at du fortsatt følger meg Ann Kristin, det har gått mange år nå. Kanskje vi sees plutselig...hvem vet. Klem

Anonym sa...

Ja, si fra når du skal besøke Anne, så sees vi, vet du, dronninga på Neskollen blir snart 40,DA må vi jo treffes!!!!!

Vi må vel ha noe hemmelig på gang?

Ann K

Maliva`s verden sa...

Åh ja jeg vil gjerne være med på noe hemmelig, bare send meg mail du Ann K.....så gøy!!!!

I Skogkanten sa...

Nå er oppskriften testet, og det smakte fortreffelig! Takk for at du deler...

Har "besøkt" deg titt og ofte i Frankrike, men er skikkelig dårlig på å legge igjen kommentarer.

Men det har vært veldig artig å følge deg. Ønsker deg velkommen tilbake til Fredrikstad! Og jeg følger deg videre... :-)

Line

Anonym sa...

Den som venter på noe godt...

I dag har jeg laget kylling-gryten, og den var nydelig! Blir garantert prøvd igjen. La meg på minnet at jeg så oppskriften her hos deg for en tid tilbake, og nå var altså tiden inne :-) Takk skal du ha!

Mvh HildeSu