tirsdag 17. januar 2017

"What to do in Tartu"!

Etter 2 timer og 20 min. gjennom "ødemarken" i Estland med retning sør, ankom vi endelig Tartu. Bussturen gikk faktisk helt greit, da vi reiste på business-class med Lux-Express (8 euro dit/15 euro tilbake til Tallinn). Jeg starter det hele med et "innrammet" bilde av meg med reisefølget Eli og Jeanette foran torget i gamlebyen. Godt kledd var vi også som du ser, og det var enda godt for her var det kaldt.
Tartu er den nest største byen i Estland med sine ca.105 000 innbyggere hvorav 20 000 er studenter, og ligger ved elven Emajogi. I tillegg er Tartu en gammel kulturby, og derfor rik på museer. Det er faktisk her Estland`s Nasjonalmuseum ligger, samt universitetsmuseum for klassisk kunst og bymuseum. 
Det var gamlebyen jeg likte best ved byen, og det var der man kunne kjenne på atmosfæren av en studentby med flere koselige cafeer, restauranter og puber.
Vi testet ut flere spisesteder her også, men jeg falt for UMB ROHT, som skulle vise seg å være en utrolig kul restaurant og vinbar som ligger i en bakgård.
Når man setter seg ned og leser gjennom menyen, er det ikke alltid like lett å bestemme seg for hva man skal velge. Ofte bestiller jeg fisk, men på denne turen gikk det mye i lam som ble anbefalt. Og jeg angret ikke på valget av lam med rødbetkrem, selleri og urter som bare smeltet i munnen. 
"What to do in Tartu"....klinger veldig bra synes jeg, og derfor ble det min "slager" under hele oppholdet. Vi har det nemlig veldig gøy sammen på disse bloggturene og lattermusklene får virkelig kjørt seg. Men tilbake til overskriften, det er faktisk to kreative sentere her i Tartu som er verdt et besøk. Den første er Antonius Courtyard som består av 3 hus og en stor gårdsplass hvor det stadig er aktiviteter, som f.eks konserter, messer, forestillinger osv. 
I disse 3 husene på tunet, møter historien nåtiden i form av 20 kreative verksteder og cafe/bar. Et eldorado av kreative mennesker samlet på et sted, bak hver sin dør. Så her er det bare å banke på...så åpner det seg et "kinderegg" av forskjellige ting som skapes og selges. Det være seg klær, kostymer, skinn, smykker, keramikk, glass osv.
Det andre kreative senteret Apparatus Factory er så stort at man må sette av noen timer, for her var det mye spennende å se. 
Senteret er på ca. 14 000 kvm., og var tidligere en stor fabrikk med 1500 ansatte. Men nye eiere tok over og startet istede en kreativ fabrikk i 2014, og som stadig er i utvikling. Her møter du bl.a kreative gründere, kunstatelier, design/brukt/interiør-butikker, vinutsalg, økologiske matvarer, smykker, cafeer osv.
Vi fikk også brukt kreativitet vår ved å lage hver vår notisbok hos Printing and Paper Museum.
Ettersom jeg la igjen min notisbok på hotellrommet, blir det ikke bildet av mitt "verk". Det var gøy, så gjør det gjerne igjen.
Vegg i vegg til trykkeriet kan du få deg en matbit i de tøffeste lokaler. Me like! Fra det kreative livet til noe mer avslapning og velvære......mer om det kan du lese om i neste innlegg, samt et par tips til overnatting i Tartu. Turen er i samarbeid med VisitEstonia, og de har forstått hva jeg/vi liker å få med oss når vi er på tur. Det er sikkert og "twist";o) Forts.følger....

Ingen kommentarer: