søndag 16. november 2014

Shopping og markeder i Cannes!

Det å reise til Cannes nå like før jul passet meg perfekt. Cannes er virkelig en "shopping-by" hvor jeg fikk handlet de fleste julegavene. Men før jeg tar for meg gatene i Cannes hvor butikkene ligger, viser jeg noen bilder fra de forskjellige markedene jeg var innom. Her er vi på plassen Allées de la liberté Charles de Gaulle, hvor det er marked hver lørdag fra kl. 08-18. Her var det mye spennende å se på.


På torsdager er det marked i La Bocca som ligger like vest for Cannes. Her er det åpent fra kl.08-12. Da jeg går rundt på disse markedene ser jeg at prisene kan variere fra marked til marked. Vær oppmerksom på at det er lov å prute. Jeg ville f.eks aldri kjøpt en sifonflaske til over 50 euro, og disse trefjølene kan man faktisk få ned prisen til 20-30 euro avhengi av størrelse og alder så klart.
Ettersom vi også var innom og besøkte vennene våre i Ste.Maxime, rakk jeg en tur innom bruktmarkedet i Grimaud. Hit har jeg tatt dere med utallige ganger tidligere, men la meg få med at det er åpent hver søndag. Jeg var tidlig på`n, så her var klokken bare 08.

Men tilbake til Cannes. Hver mandag er det også bruktmarked på Place du Marché Forville. Det er inne i salgshallen hvor det ellers er matmarked hver dag. Åpent fra kl 08-18. Her fikk jeg kjøpt noen gamle bøker til en billig penge, og det uten å prute. Gøy!

Det er ingen tvil om at man kan komme over både gamle skatter, og nyere "trendy" ting. Men så var det kofferten som allerede var full av julegaver, og jeg måtte dessverre takke nei til det tilbudet jeg fikk på denne tøffingen. (La meg få med at på prislappen stod det 450 euro).

Ellers er det også bruktmarked på Place Saint Jin Jin hver fredag formiddag. En vintage-butikk som kan anbefales er Declic Depot. Så for de av dere som elsker å gå på slike markeder, har Cannes virkelig et godt utvalg. Men hvis noen av mine lesere vet om flere bruktmarkeder i Cannes-området, hadde både mine lesere og jeg satt pris på om dere legger igjen en kommentar om dette. 

Fra marked inn i shopping-gatene i Cannes. Da kan jeg ta utgangspunktet med Rue d`Antibes hvor man finner flere "billige" butikker, som f.eks. Zara, Mango, Morgan, Etam, Tara Jarmond, La City etc. Her ligger også Pimkie Cannes som selger søte sommerkjoler og topper til en billig penge.

Design-butikkene ligger på rekke og rad på La Croisette. Jeg fikk tips om at flere av disse butikkene har salg nå i desember. Så må jeg også få med at det holdes et koselig julemarked i hele desember her i Cannes.

Ellers ble det så klart en tur innom Ladurée hvor jeg fikk kjøpt noen makroner til jul. Jeg tenkte med meg selv når jeg gikk rundt i gatene, Cannes er virkelig en by for jenter/damer på tur. Her har de alt hva vi ønsker oss. Men skulle din kjære være med og ikke helt i humør for shopping, ta han med til parallelgaten Rue d`Antibes. Der ligger Rue Hoche som har flere koselige cafeer, og t.o.m. egen "te-cafe". Det er også i denne gaten kjøpesenteret La Fayette ligger.

Jeg kommer ikke utenom matmarkedene i Frankrike denne gangen heller. For meg er det en viktig bit av ferieopplevelse. Det å kunne ta med handlekurven å forsyne seg av de lekreste/smakfulle råvarene, for så å ta med "hjem" å kokkelere; C`est la vie!

Det nærmeste matmarkedet ifht.der vi bodde var Marche Gambetta. De holder åpent hver dag utenom mandager. Her er det en salig blanding av mat, frukt og grønt, til sko, tekstiler, klær etc. Det er faktisk hit de franske "finfruene" handler sine brukte Chanel-drakter.

Blomster selges også på slike matmarkeder, og her er vi tilbake på Place du Marché Forville. Åpent hver dag bortsett fra mandager, hvor det er bruktmarked som jeg har nevnt ovenfor her.

Ja da håper jeg at jeg har fått med meg de viktigste tipsene, men nå kjenner jeg at jeg også er klar for å dele noen gode restaurant-tips med dere. Det får vi ta i neste innlegg...forts.følger. SAMTIDIG VIL JEG ØNSKE DERE ALLE EN FIN SØNDAG!

3 kommentarer:

Katta sa...

Vilken härlig resa! Jag skulle få beslutsångest av allt fint att köpa, det skulle inte räcka med en resväska heller. Skallen är så himla cool, fast priset hoppsan :D Egentligen är det ju nu så här års man borde åka ner dit inte på sommaren som jag brukade göra en gång i tiden. Stor kram Katarina

Renates Reiser sa...

Så mye flott man kan oppdrive på slike markeder! Den utskjærte hodeskallen var bare helt fantastisk på alle måter. Men 450 euro er nok litt i drøyeste laget for min del :P Dessverre!

Kos dere videre!

Anonym sa...

Vilka härliga bilder av ett härligt Cannes! Jag är i Spanien fortfarnade, såkänner igen de gode grönskaernaoch frukten. Vilken marknad! Skulle kunna förköpa mej där!!! Ha en bra helg!