tirsdag 30. september 2014

Luxor og Kongenes dal.

Fra min uforglemmelige kamel-historie videre til vår neste reise. Den startet allerede med vekkeklokken som ringte kl 03 på natten. Noen minutter etterpå satt vi alle på plass i bussen med hver vår eske med "marsipankake" på fanget. Vel, jeg trodde faktisk det var en kake i den store esken vi fikk utdelt, men den innholdt noe helt annet. Oppi esken lå nemlig frokosten, og den var ikke lett å få i seg midt på natten;o) Vi ankom Luxor med fly, og der stod ny buss og ventet på oss samt bevepnede menn som satte seg foran i bussen. Det var en stor opplevelse å se Kongenes dal som har sin spennende historie. Ved inngangen til Kongenes dal ble vi møtt av disse memnon-statuene. 


Kongenes Dal bestod av flere gravtunneler som vi dessverre ikke fikk lov til å ta bilder fra. Men det er utrolig å tenke på at her lå mange faraoer begravd i flotte gravkamre. Faktisk er det over 60 graver som er gravd frem, og jo lengere en farao levde, jo lengere ble gravtunnelene. Det var litt av et syn å se de dekorerte maleriene på gravveggene av bl.a egyptiske guder som forteller historien rundt Dødeboken. Bildet over til venstre er Hatshepsuts-tempelet som var den eneste kvinnen som fikk sitt eget gravkammer i Kongens Dal.

På vei tilbake til hotellet, var vi også innom en steinfabrikk hvor de stolt viste frem sin kunst.

Et lurt smil fra arbeideren her, mens jeg var nok litt mer opptatt av det fine arbeidsbordet hans.

Etter en lang dag i varmen kan dere tro det var godt å endelig sjekke inn på hotellet som lå vakkert til ved Nilen. Dette bilde tok jeg fra hotellrommet mitt. Der ser dere også Kongenes Dal i det fjerne.

Etter at vi hadde spist en 3-retters lunsj dro vi rett til nabohotellet Steigenberger Nile Palace og Spa-avd. hvor vi fikk Turkish Hammam etterfulgt av massage. HERLIG!


Med et så tettpakket program er det viktig å bare stoppe opp og nyte nuet også, noe vi tre var veldig flinke til under turen. Ikke sant Coffee in a cup og Travellingmunk? Her sitter vi i hagen og nyter ettermiddagsolen før vi skal på båttur på Nilen.

Båttur på Nilen, jeg? Det trodde jeg aldri jeg skulle oppleve noen gang, men her sitter jeg altså og ser den fantastiske solnedgangen som jeg ikke kan få nok av her i "Afrika".

Og med et slikt reisefølge av journalister og bloggere var det en opplevelse i seg selv.

Så fikk vi servert nok en middagsbuffet før vi krøp til sengs ved midnatt. Frokosten dagen etter startet på "fransk vis", og så var det å pakke kofferten igjen å klare for nye eventyr.

Gjett om jeg gledet meg til å komme til Rødehavet, men først ventet en 4,5 timers busstur gjennom ørkenen. Forts.følger fra Rødehavet......(Presseturen er arrangert av Egypt.Travel, og jeg har fått full frihet til å skrive hva jeg ønsker om turen).

2 kommentarer:

coffee in a cup sa...

klart det, may-liss, jeg er ALLTID med på å nyte :)

H. sa...

Morsomt gjensyn fra Luxor, flott å se ikke sant! Mange år siden jeg var der, men husker det godt, gjør ett stort inntrykk fordi det er så annerledes enn noe annet enn har sett på tur, syntes jeg.